Migrain : Ketahui Punca & Cara untuk mengelakkannya


Migrain...ouch! pening rasa nak hantuk2 kepala ke dinding kan? kepala bagai nak pecah. Semua kerja terbengkalai gara-gara migrain datang menyerang tiba-tiba. Siapa peneman kala pening?? Sudah tentu Panadol. Pil ajaib!!

Dulu, masa zaman belajar, saya sering diserang migrain kerana selalu berjaga malam untuk exam ditemani se'mug' nescafe panas. Jika tak minum nescafe, manekan pulak boleh berjaga. So, selalu bergantung kepada kafein untuk stay up.

Ya, memang betul, dulu saya tak tahu jaga kesihatan. Dari segi kesan-kesan negatif Panadol & Kafein lagila saya tak tahu. Yang pasti, setiap kali demam/pening, panadol la kawan baik. **Sigh. 

TETAPI, sejak kenal Shaklee, saya lebih prihatin kepada jenis ubatan yang saya ambil & cuba elak ubatan yang mengandungi dadah dengan mencegah sebelum parah!


Ok, Jom tengok apa punca MIGRAIN?
  • Tekanan
  • Tidur tak cukup/selalu berjaga hingga lewat malam
  • Perubahan suhu persekitaran
  • Kekurangan zat & nutrisi
  • Faktor keturunan
  • Kesan pengambilan pelbagai jenis ubat-ubatan
  • PMS - senggugut
  • Mengambil minuman berkafein dengan kerap
  • Kerap mengambil makanan yang mengandungi MSG/Perasa
  • Pemakanan yang tidak seimbang & sihat

Biasanya, jika kita sudah disahkan mendapat Migrain, doktor akan precribe ubat-ubat tahan sakit seperti panadol, Ponstan & pelbagai jenis lagi yang pasti buat saya gerun. Ubatan yang mengandungi dadah akan memberi kesan yang sangat buruk dikemudian hari sekiranya diambil secara beterusan tanpa kawalan.


Kita, as orang Islam perlu mengamalkan ayat-ayat dari Al-Quran untuk mengurangkan rasa sakit bila ditimpa musibah/penyakit.

di bawah adalah salah satu contoh ayat yang boleh diamalkan.


ATAU



Selain berdoa & mengamalkan bacaan-bacaan dari ayat al-Quran di atas, apa kata kita cuba juga berusaha dengan Shaklee. Pengambilan vitamin mampu untuk mengelakkan diri kita dari diserang migrain kerana saya sendiri sudah merasakannya. Sudah jarang saya pening kerana konsisten mengambil vitamin2 di bawah. Lagipun, harga vitamin shaklee mampu milik & berbaloi-baloi.




TESTIMONI


kesan yang mengkagumkan bukan? hebat....



Jika anda ingin ikhtiar dengan shaklee, hubungi saya dengan segera bagi mengelakkan badan kita ni ditimbuni ubatan tahan sakit yang sudah pasti ada dadah!

Roslina Muhamad
012-3272747
id: 592109



Comments

Unknown said…
Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Oh ya, di sana anda bisa dengan bebas mendowload music, foto-foto, video dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)
Ena said…
Assalamualaikum..

Ros,
update la.. hehe
kita pon update sekali sekala juga..
=D

Popular posts from this blog

Madagascar Escape 2 Africa Premiere Screening

Masalah Regurgitasi / Muak / Muntah

Nombor Bertuah