Lenggang Perut

Lenggang Perut??
Org yang jalan berlenggang2 sambil bawak perot kah? hahahahah..lawak kan..itula yg aku bayangkan masa 1st time aku dengar Lenggang Perut nih. Tu dulula..masa aku kecik2..

Tapi skarang org dah jarang praktik kan. Mak aku cakap, pompuan yang tengah mengandung anak pertama & pada bulan ke-7 kandungan, biasanya pihak keluarga akan adakan majlis Lenggang perut nih. Ianya adalah lebih kepada Kenduri Doa selamat..semoga ibu & bayi yg dikandung selamat semuanya..tu je..sekadar adat & mohon dari Allah semoga selamat, selamat & selamat...:-)

Mak aku cakap, dulu2 ade gak org kampung yang amalkan benda2 pelik masa majlis nih..tapi aku maleh la nak tanye details. tak penting pon. benda2 karut tak payah la nak ikut kan.

Kandungan aku akan cecah 7 bulan pada bulan Mei..InsyaAllah...
Semalam mak aku call suh balik buat majlis tu. InsyaAllah..if takde aral melintang Majlis ni kami akan laksanakan..


Tengok tu..perot aku dah makin besor..My body Blooming all over..OMG..Blooming Blooming..
Hubby cakap makin comel..uuuhuhuh...Motif?? nak amek ati aku kah? Huhuh..
kedua gambor ni amek masa g kenduri..Satu kat Sabak bernam & satu lagi kat Perak..Kampung Opah hubby..Nakal tol my Hubby..amek gambor perott...wekekekke..

Rasa gerun ada..rasa seronok pon ada tgk badan makin mengembang..lantokla..semoga baby ibu sihat2 sokmo...:-)


Baby makin aktif bergerak. Time tgk AF..bukan main lagi bergeraknye..agaknye dengar org menyayi lam TV kot ek...eheheh..

yahoo..dah dekat pukul 5..mau pulang....
tata...
XoXo!

Comments

Anonymous said…
dulu2 masa anak pertama ada juga mertua buat kenduri masa 7 bulan tapi tak de pula melenggang ke apa...


zaman dah berubah
Dee said…
lenggang perut tu hanyalah nama adat...x perlu buat kerana ianya adat org hindu..tp kalo hanya kenduri doa selamat digalakkanlah..moga2 kandungan selamat sehingga rose selamat melahirkan..amin...
Mek Rose said…
KAK JIE

kita pon tak pernah tgk camne upacara sebenar yg dipanggil melenggang perot nih..hehhe..

KAK DEE

betul tu..adat je. org2 dulu kan suka percaya benda2 karut.
sekarang mana ade lagi org buat. hanya tinggal nama je..yg pasti hanya kenduri doa selamat semoga selamat semuanya..thanx akak..doa2kan kami..:-)
CatlinaFly said…
salam..rose jom tukar link?
Mek Rose said…
salam Cat
kita dah link ur blog...:-)

Popular posts from this blog

Madagascar Escape 2 Africa Premiere Screening

Masalah Regurgitasi / Muak / Muntah

Nombor Bertuah