Hari ini..Genap 24 Tahun...

Salam Jumaat Semua....

20 Jun 1984..tarikh yang tak akan dilupakan oleh kami semua..Hari ni..genap 24 tahun arwah ayah meninggalkan kami semua untuk selama-lamanya...Aku tak sure apa penyakit yang sebenar...Dalam surat mati pon ditulis..Sakit Dalam Perut..Aku ada gak tanya mak..mak pon tak pasti...sbb masa tu..doktor tak dapat kenal pasti lagi apa penyakit sebenar....yela, masa tu alat2 pon tak canggih kan..teknologi kurang..nak trace penyakit pon amek masa..
Masa tu juga..aku baru 4 tahun..Even aku baru 4 tahun masa tu...banyak jugakla kenangan yang still aku ingat..tapi kali ni takde gambar ya...sbb gambar ayah aku takde dalam simpanan..masa tu hidup kami mmg susah..kamera pon takde...tapi gambar dekat lesen penarik beca dia ada..aku plak hilangkan..hehehe..

Antaranya..Ayah nak sangat2 makan ais krim malaysia..mak larang..tapi dengan senyap2 ayah bagi duit kat aku..n pujuk aku..ayah cakap..kalau aku belikan ais krim..aku dapat ais krim jugak sebagai upah...aku ape lagi..berlari la ke kedai..tu pon sorok2..huhuh..

Selain ais krim..ayah nak sangat makan ayam panggang..mak mmg larang..sbb baru lepas operate..makan pon banyak pantang...tapi berkeras jugak nak makan...maybe masa tu..instinct mak aku menyatakan yg suami dia akan pergi...dilayan juga hajat ayah...hurm..

ha..satu lagi yg aku takleh lupa..masa before operate..ayah selalu sakit2..ayah aku ni masa tu kerja tak menentu....3 dalam 1..kalau ada org ajak buat rumah..dia pergi..then kalau takde projek buat rumah..dia akan bawak beca...bila musim buat padi..dia akan ke sawah...mak masa tu kerja tenun songket...Masa tu kehidupan kami mmg payah..mak cakap..kdg2 ada makanan..kdg2 takde..hurm....harus bersyukur dengan apa yang ada skang ni..alhamdulillah...
ok sambung citer..ayah slalu sakit2..suh pijak2 n urut..then ayah cakap..sape nak pijak ayah? ade upah..10 sen..then aku pegila kan...sbb dapat upah..belum sempat aku sampai kat ayah..abg zul aku pintas n tolak aku..tergolek jatuh...meraung la ku...tibe2 aku dengar..pangg....abang aku kene tibai...yela..dahla potong line..aku lak tergolek..huhuh...moralnya...SILA BERATUR..hehe..

Aku still ingat...ayah pergi malam...malam khamis..before arwah pergi...ayah muntah darah..hampir satu baldi kecil...sedihnya...tapi masa tu aku tak tahu yang dia akan pergi lepas tu..dan tak lama lepas tu...tapi aku tak paham ape itu mati masa tu..
akak2 dan abang2 aku menangis tak henti2..aku heran..nape semua org menangis????
Aku pegi ke sana ke sini tanya diaorang..nape nangis?? diaorang tak jawab..nangis tak henti2...Kak Imah meraung kat Sawah...mmg betul2 lekat dalam kepala aku benda2 nih...
Esoknya..before dikafankan...org yang kafankan ayah panggil..."Mana anak bongsu? Mari sini..cium dahi arwah....."
tapi mak tak bagi..aku tak tahu nape..maybe mak ada alasan tertentu...

Pagi tadi..terjaga dalam 5.30 pagi...aku rasa sayuu ja..tak tahu nape..aku tido balik tapi tak lena..tergolek2..sampai kul 6.20..aku bangun...mandi n solat..lepas solat terasa nak mengaji...then aku baca yasin..before that terasa nak tgk Handphone..then ternampak 20 JUN..terasa mcm tarikh tu ade satu tarikh yg agak penting..cuma aku ingat2 lupa...tengah2 ngaji...Ya Allah..baru teringat ari ni genap 24 tahun ayah pergi...terus bergenang air mata aku n mencurah2 tak benti...sampai kena stop nangis baru aku leh ngaji...

Ya Allah...cucuri rahmat ke atas arwah ayahku...tempatkan dia di tempat orang-orang yang beriman...Amin....

Aku pernah berangan..aku tak dapat belaian kasih sayang seorang ayah betul...tapi aku nak sgt dapat belaian dari ayah mertua..tapi..bakal suami aku pon takde ayah...heheh..tak merasala jawabnye...hehehheh....takpelah..dah memang ditakdirkan semua ini....terima seadanya..:-)

Utk Semua pembaca blog aku....samalah2 sedekahkan al-Fatihah untuk arwah ayah aku....semoga rohnya aman di sana...Amin....

Comments

Mr. Right said…
Al- Fatihah...

Kita serupa. Takde ayah. Memang sedih gila kalau dikenangkan. What to do, Allah lebih sayangkan mereka.
Mek Rose said…
betul tu..Tuhan lebih sayangkan dia...
semoga roh mereka di tempatkan di kalangan org2 beriman..amin...
ezrazlin™ said…
al-fatihah!

moga roh dicucuri rahmat yer!
Mek Rose said…
EZRAZLIN

Amin....
WaniSha said…
Assalamualaikum kak rose,

sedih betul bila saya baca post akak ni... selalulah sedekahkan Al-Fatihah dan selalu berdoa semoga roh ayahanda kak rose aman di sana.. Aminn...
Mek Rose said…
WANISHA

salam dikyang..
thanx for drop by..
sedih kan..tapi tu semua kena terima ngan redha..

Popular posts from this blog

Madagascar Escape 2 Africa Premiere Screening

Masalah Regurgitasi / Muak / Muntah

Nombor Bertuah