Aishah hanya minum 2oz susu???

Assalamualaikum...

Sedihnya rasa... ati sakit & mcm2 lagi sampai makin melarat demam aku. Semalam aku MC! tapi bukan aku buat posting ni utk salahkan org lain k..ini sekadar luahan hati aku...sebab ape yg terjadi senin lepas, semua salah aku!

ok2..citenye camni. Senin kan 1st day aku keje & aku dah tahu yg aishah mmg tak suka menyusu guna botol. Aku tinggalkan 4 botol susu berisi 2oz setiap satu. paginya pung pang pung pang aku cakap apa yg perlu buat if aishah still taknak nyusu gak. last choice ialah kasi ngan cup.

tengah hari aku call, tanye ok ke? pengasuh kata aishah taknak nyusu sgt, dari pagi baru abis 1 oz je..ok fine. air mata dah bergenang ni..bayangkan dari pagi sampai 1 tengah hari aishah minum hanya 1 oz???..if kita ni dah melantak mcm2, ngan nasi lemak, roti, biskut...huhuh...then dia kate kena pegang je botol ni..kesian di situ.

balik2 keje, aku g beli pempes rafiq sat. then smpai rumah agak lmbt dalam 5.35 camtu. masuk2 je umah pengasuh dia cakap aishah asyik berak je. merah2 montot dia. pastu sibuklah duk sapu minyak yg dia jual tu (ok, ni kisah lain- kes close). aku biasa buh bedak or doraplene je. mau tak berak2, perut dah kembung asyik masuk angin. perot lapar!!!! ya Allah. siannnye annkku..

aku tanye, akak ade bagi guna cup tak? dia kata..alamak..lupela..ha tu la, sape suh amek lagi bb lain..dah skang ade 6 org nak kene jaga, ni bulan 1 ni, mak shamina dah masuk kerja, adik dia lagi..dah jadi 8 org!! grrrrrrrrrrrrrrrrrrr. marah sunggoha aku. bila dah ramai sgt budak nak kene handle. mmgla tak dan semua benda!!

tapi aku tau dia mmg cekap buat kerja. sbb rafiq dulu ok je. cuma bezanye masa tu dia jaga 4 budak ajer. huhuhu..akan dtg jdi 8 org..berbeza bukan?? tssk!

ok2..pastu aku cepat2 bawak budak2 ni balik. sib baik rafiq behave je. ikut je aku balik umah jalan gedek2..kang dia ajak g main buai mamposla..aku doa byk2 agar rafiq dengor kata. alhamdulillah dia ok!

sampai umah, aku buh aishah atas katil sat. sbb aku biasanye mandi dulu sebelum nyusukan anak2 if pegi kuar lama2. tiba2 aishah menangis sekuat hati! ya Allah..lapar sgt anakku rupanya..Aku mandi cepat2 sekadar basah badan. rafiq plak kecoh2 duk usik adik.."aishahh..ooo aishah...ibu..aishah..angis. nak tek" huhuhu....

aku pujuk2 dia kasi tek..dia tolak2. muka pon tak nak pandang aku. Aku menangis jam2 tu jugak. sediah sunggoh rasa. anak ibu lapar ye..sian..:-((

aku pujuk2 lagi..ni ibu niii...ye ibu balik. dia menangis kuat2 lagi. sambil toleh ke lain. ya Allah..dia merajuk mungkin. pas pujuk2, peluk2 n kiss2 baru dia nak tek..tek kejap terus lelap. If korangla camne. aku sendiri rasa luluh hati ni. teriak la aku kat katil tu..rafiq tercengang2..apehal plak ibu aku ni..huhuhu..

ape2 pon yg jadi kat atas ni..semua salah aku. lambt ajar aishah guna botol. my BIG mistake!! taklehnak salahkan org lain. aku salahkan diri aku sendiri!

hari ni, aku merayu kat pengasuh aishah..tolong. tolonggg cuba juga walau camne sekali pon..cuba utk kasi dia susu.. sian dia kak. lapar...if dia taknak cube gak kasi guna cup...tataula aku nak cakap camne. sbb nak guna cup ni susah skit..nak cari pengasuh yg nak handle susu ibu bukan senang tau. kebanyakkan tak nak. geli barangkali.

oh ya, aishah pon dah selsema. jangkit aku. sian. aku nak sedut tapi aku sendiri pon selsema. last2 aku sedut gak sbb dia dah meronta takleh bernafas! aku tawakal pada Allah..

harap2..hari ni ade berita gembira leh aku dengor. at least dia minum 3 botol..pasni, if tak jalan  jugak maybe tengah hari aku kene balik menyusu dia. sekurang2nya tahan utk 2 jam. ape2 pon..aku doakan yg terbaik utk anak aku & Allah permudahkan urusan aku...aminn.....


Aishah genap 3 bulan hari ni...Alhamdulillah...

Comments

Unknown said…
pandai merajuk yer aisyah..ermm mmg ramai kot yg dia jaga if sampai 8orang. memang betul, takut tak terkejar kang dia nk handle semua.

my personal opinion, baik rose carik pengasuh lain takpon taska yg support breastfeeding. insya allah ada. cuma kena teliti masa memilih.
ala...sian baby..

mek...takpe...ko teroskan usahe ko yeh....

pasti ko boleh...
cik dah faridah said…
sian aisyah....smpi merajuk...

ros kena kuat semangat..

ssh jgk erk ngasuh ramai2..tak terjaga dibuatnyer tu...
Ann said…
mek
aku respect sbb mu masih gigih breastfeed anak lagi
aku doa supaya perjalanan breafeeding mu kali ni berterusan mcm rafiq dulu
Insya-Allah aishah akan biasa minum botol one day
kami semua doakan
:)
Unknown said…
sian kat si aishah tu..dah pandai merajuk ye..klu aishah taknak botol lg rose mmg kena berkorban la sket blk susukan dia..semoga dipermudahkan segala urusan rose..
Noli said…
insyallah moga ade rezki aishah plak..noli org ganu gak...hehe..

blog best nih masuk bloglist noli la..hehe..
Suliana said…
sian aishah.. sabar ye ros.. klu su pun dah susah hati klu jadi macam ni..
Lynn Abd Latib said…
rose

kalo dekat..cabut jugak ler lunch tuh bagi dia direct feeding..

kak lin dulu selalu larik jugak even jauh bangat.,.smp umur auni dkt 8 bulan kak lin berulang pj- ampang...kesian kat dia..

takpelah..demi anak kan

jangan sedih2 yek!!
salams rindu buat rose....

sedihnya akak baca......rose balik kerja ajar jugak bg minum botol, bg dlm 1-2oz jadiklah...hari2 ajar, mana tau ada perubahannya.

bb sitter tu ramai sangat jaga ank org, seram plak akak...takut dia tk terhandle....

rose, makan ubat ya. selalunya akak kalao bb selsema akak tk bg ubat, tp akak yg makan ubt selsema+batuk secara tak langsng dapat kat bb.

take care laling.
Mek Rose said…
@lydzar
sy takut nak buh budak2 ni kat taska. tatau nape. ye pandai merajuk..heheh
Mek Rose said…
@bonda dadif aka akish
tq akish..ko pon nnti fully bf k..:-)
Mek Rose said…
@cik dah faridah
mmg..dia amek lagi bb baru. dia kate dia ok je..tapi sy ni ha rasa tak ok..cam tak sempat je nak jaga semua tu
Mek Rose said…
@*azni*
tula..kene balik lunchhour..demi anak kan..:-) thanx azni..aminn
Mek Rose said…
@Noli@Ibu Wafa
amin..samela kita org ganu..:-) sila2..masuk byk2 pon boleh ehhehehe
Mek Rose said…
@Suliana
sue..nnti ajar ur aisyah awal2 tau susu dalam botoi. jgn ikut sy ehehhe
Mek Rose said…
@littlehumblelynn
ye ke kak..jauh tuu..demi anak2 kan..ok kak..thanx..:-)
Mek Rose said…
@Amiizaa2001
kak miejaa...salam rindu jugak :-)
sy jd takut nak ajar dia guna botol kak..sbb dahla siang dia kelaparan..kang malam2 pon kelaparan sbb duk ajar guna botol..tapi kene dengar nasihat akak..akak kan otai..eheh ok2 nnti kita ajar k..thanx kak.. kita dah makan ubat selsema..tapi tiap kali makan, kita yg tido zzzz ngantuk bagnat!
Azian Elias said…
well.. bila tiba bab2 macam ni kita mmg tak leh tolerate. mmg kita leh tak betul jdnya ingat kat anak...
Mek Rose said…
@Azian Elias
betul tu kak yan. tak keruan jadinya..
Qhaifa Nur said…
teringat kat afnan kecik dulu..padahal dah ajar guna botol still tak nak masa kat nursery

siap bagi picagari lagi, nangis usah citer la..
bila ingat balik macam tak percaya dah besar sekarang afnan..
Unknown said…
Cian Aishah...

Semoga dipermudahkan semuanya Rose...
eB said…
aminnnnnnn, makin lamer tgk makin mirip ngan abg dier. :)
cik_ah82 said…
alhamdulillah saya masa adam lambat gak ajar, tapi mujur dia xreject.
tapi saya kes lain lak, masa 1st day anta pengasuh, dalam masa 6 jam abis 18oz!tekejut toi, maksudnya setiap sejam 3 oz la dia minum..bila explain balik kt pengasuh baru ok..
akak take care ok..
maszmadi said…
erk, smpai 6 org nak kn jg ker.. kalu dah besar2 xper la... sian la si kecik yg perlu perhatian lebih..

erm, rose kat umah try la ajar aishah nyusu gn botol, mgkin time nak tidur jerk baru direct BF, utk biasakan dia ngan botol kan.. tp kn tabahlah sikit.. kan...

cayork2 rose
Dilla Ady said…
alamak sedihnye...patut awal2 lagi mmg da kena ajar die num pakai botol..tpi dilla dulu pun walau da awal2 ajar tetap ade masalah lain pulak..

takpe2, dugaan allah tu..bykkan sabar eh rose..
Mek Rose said…
@Qhaifa Nur camtu lak ye..mcm2 kan budak2 ni nak kasi mak depa saspen je eheeh
Mek Rose said…
@~Siti Hajar~cian kan..huhuh thanx hajar :-)
Mek Rose said…
@cik_ah82rafiq dulu takyah ajar2 pon cik ah..dia pandai2 sendiri..bak kata PC, budak2 ni mcm2 kerenah nak2 lagibb gurl, demand tinggi eheheh wah byknye adam minom patut debab ehehhe
Mek Rose said…
@maszmadi
iyer..dia kate dia ok huhuhu ok2..ramai sarankan suh ajar lagikat umah nnti kita ajar dia heheh thanx mas :-)
Mek Rose said…
@Dilla Ady
betul2..dugaan..ni baru sikit eheheh
Unknown said…
sian aisyah...
dear, kalo baby xleh nafas try sapu minyak urut2 belakang...
leh try nasal spray sembur kt hidung dia...baby boleh guna sbb dia air garam...berkesan sgt...
carik kt farmasi ada... http://charlie001mum2be.blogspot.com/2011/04/sterimar-baby-nasal-spray-review.html
ch@ said…
OMG kak, bergenang air mata kita, 2oz je kak? aie kita dah minum 4oz susu kita. ini pun macam nak kena tambah lagi jadi 5oz.

cuba bagi pengasuh picagari yg besar tu kak, rasanya kalau cawan mcm susah sikit, picagari tu terus tembak je. sebab pengasuh aie pun guna picagari tu tuk baby bf kalo tak boleh botol [dia cerita]

kesiannya aishah, minum sikit je. lapar betul tu dia. aie pun selsema juga, jgn demam sudah. dah pun 3 bulan. cayok aishah.

ramainya pengasuh tu jaga. pengasuh aie tak berani nak ambil, dia jaga 4 orang pun ada pembantu (bibik). cayok kak, cayok.
Unknown said…
harap lepas nih aishah kembali berselera utk susu yer..:)
Ramai juga pengasuh tu jaga..
Sian Aishah..Moga dipermudahkan semuanye Rose..
Makin mirip muka abg Long..Comel..^^
Cik Melor said…
alahai ros kasihan kat baby tu.sedihnya melor baca
Hanis Azla said…
sian aishah.. smp merajuk2 jadinya.. akak rasa elok juga kalau cari baby sitter lain.. bukan apa, klu dah 8 org mmg tak boleh nak awas wp dia larat.. nak bagi minum guna cup tu pun akak seram sbb takut dia tak concentrate.. harap2 hari ni keadaan akan jd lebih baik..
Mek Rose said…
@eT thanx et.semalam dah ok byk selsema dia..nnti leh cari kat farmasi, in-case selsema lagi kan..:-)
Mek Rose said…
@ch@
bagus2 aie..kuat nyusu eh nnti badan ketak2 cam ubi kayu bak kata mak kamu eheh..

tula cha..sian. tapi apo nak dikato..salah ahkak sendiri.
Mek Rose said…
@LiLy @ MumMyQiStInA
if dia handle ok kot cuma bb ni kene lebih rapi jagaannya..terabai sian dia..huhu thanx lily :-)
Mek Rose said…
@Melor
salah mak dia gak ehehehehhe pang pang pang kat mak dia..huhuhuh
Mek Rose said…
@Hanis Azla
area umah sy tu..tu kebanyakkan taknak jaga budak yg nyusu badan kak..tu yg payah tuu..nnti lama2 ok kot..sy doa tu jela skang ni..
thanx kak..:-)
Fieza79 said…
aduhai..jd mcm tu pulak..mmg sayu la kenang kan anak berlapar..hrp2 lps ni dia mau minum pakai botol..

ahamdulillah firas senang je kasi botol..ajar die ms pantang 3 minggu lagi..tp tiap2 bby tk sama kan...mmg ramai ibu2 yg mengadu bby tanak botol walaupun dh ajar dr awal lg...
Teratak Hami said…
Akak pun ada pengalaman anak susah nak tukar minum botol. Tukar puting, tukar susu etc ... last2 dah lapo sgt., dia minum jugak.

Semoga pengasuh tu dapat handle Aishah sebaiknya.
CatlinaFly said…
aishah dah bpe bulan masa ros start keje ni? 3 bulan dah ke? ramai jugak pengasuh tu jaga...pengasuh ee-in kalo cmpur aisy, dah jadi 4 org pun sy dah risau..lagi pulak anak dia lak bersalin time tu..maybe nak tunggu anak dia habis pantang balik kl baru nak hntr aisy..nak bincg dgn mertua dulu..tapi tu lah..sanggup ke berpisah dgn aisy..huhu
pizet said…
cam kes syaza walau diajar memang reject botol..cuti lama ckit pun reject botol..ni dah makan bubur baru ok cikit x la lapar sgt...kalau dia reject jugak kena la blk tgh hari ke bg jugak..sian die lapar

Popular posts from this blog

Madagascar Escape 2 Africa Premiere Screening

Masalah Regurgitasi / Muak / Muntah

Rinduuu