Wednesday, March 10, 2010

Apa Ada Pada Nama?


Salam..

Apa ada pada nama? wohoo..penting nih. perkara paaaling penting aku rasa! bukan nak cari nama sedap semata ye kalians..tapi kenela maksud dia baik2..

Actually just nak Share ape maksud nama anak aku..heheh


Muhammad Amzar Rafiq
Yang Terpuji, Yang Mulia, Teman/Sahabat


so senang cerita, teman yang mulia..ehhheeh

Yang buat aku buat posting ni ialah sbb gambar kat bawah ni la..tadi duk godek2 PC..terjumpe gambar ni..aku ade byk benda nak cite..tapi ada banyak korje. so simple2 punye posting pon jdla kan..takdela tak berposting langsung *ade ke ayat camtu?* ahhahaa

rafiq

GAMBAR NI AMEK MASA KAT UMAH MAT TONG (KAWAN HUBBY), KENDURI KESYUKURAN MERTUA DIA BALIK HAJI. RAFIQ WITH MAT TONG'S MIL

Masa ni Rafiq berumur 5 Bulan ++..Masa ni dia dah cuba untuk berkawan ngan sesiapa sahaja di sekeliling dia. Tapi
bukan org2 dewasa ye..Tapi KANAK2/BABY...dia akan cuba nak senyum/menyapa..Sweet kan?

Sekarang pon kan main lagi kuat sengih. Ade budak2 yang berlari2 kat belakang dia pon dia ingat budak2 tu kejar dia..padahal budak tu nak balik umah dia..huhuhuhu...



Aku harap nama yang aku berikan pada anak aku ni..menggambarkan maksud yang tersirat dalam namanya..

"moga rafiq jadi teman ibu & abah kala kami susah & senang ye sayang..jaga kami dengan sepenuh hati sepertimana ibu & abah sayangkan rafiq.."

Sape yang tak nak anak sendiri jadi anak yang baik kan kan kan? ade ke? if ade..ko mmg ade masalah mentel..uhuhu

ok daa....:-)


25 comments:

chugie said...

betul2 nama pun sama penting gak.. org dulu2 tak di luaskan dengan kelebihan makna nama anak, tp org sekarang ni dah bijak dah..

Siti said...

ya betul tu rose..
bagi siti nak bagi nama anak ni memang kena cek betul2 maknanya..jgn ikut sedap jer kita taruk..kalau bagi nama anak dgn makna yang baik ..bila kita panggil namanya tu..sama mcm kita mendoakan dia menjadi seperti makna namanya...

mamalieyna said...

ye betul..maksud nama lah paling penting time nk menamakan anak tu, bukanlah bergantung pd kesedapan bunyi semata2..^_^

wah2x..rafiq..ngurat eh..sudah pandai ye..hehe..sweet tul! :)..auntie na suka sangat! maksud nama rafiq pun sedap sgt!

CatlinaFly said...

eh layout baru..jom kita tubuhkan kelab de putih hihihi..:) setakat ni tgk, mama cira,sy dan rose yang tgh operasi layout putih bersih ni..:)

maksud nama E-ein:
Nur(Cahaya)Dayana(Berani) Insyirah (melapangkan dada)..sebelum letak dah tny ustaz, mane tau kombinasi nama2 ni nanti tak bw maksud, ustaz kata ok..

tapi dek kerana namanye berani, sebab tu smpi terjun tiruk dari baby cot tu ari, tak tau takut!duk dalam gelap pun selamba dia leh merayap2 lagi tu!huhuh..hampah tak takut!sekarang lagi la tgh belajar berdiri, dia hempas badan selamba je kat tilam (mujur atas tilam!)

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Sedap maksud nama Rafiq...Teman yg mulia..tgk gambar tue..Rafiq dh pandai berkawan..sengih2..sgt comel!!

MamaCira said...

very² friendly!
Hehehe..
suke tgk gambar rafiq tu rose
macam menggoda pun ada jugak
ahakss!!

muka rafiq kat gambar tu betul² macam muke Cira!
tiap kali tgk rafiq..
mesti teringat kat Cira!
ekekeke...
disamping kepala botak diorang
raut wajah mmg same..
hehehe..

act.. siapa pilih nama rafiq?

LYaFRINA said...

Bgus mkna tu...
Mmg makna di sbalik nama tu mlambangkn keperibadian seseorg..

Makna asya:-

NUR = CAHAYA
FASYA = HATIKU
AFRINA = PUTIH KEMERAHAN

Joyah Sempoi said...

hai rose..sihat?..

nama pada seseorang ini adalah satu doa..tiap kali kita panggil 'dia', kita juga mendoakan kesejahteraan seseorang..kalau nama tak elok, begitu juga sebaliknya..

macam kita nih, time ngandung jer mmg berbulan2 nak cari nama supaya nama yang kami bagi tu adalah yang punya makna terbaik...sedap tu satu bonuskan?..:)

Cikgu Yang Azmah said...

Salam!! Baik sekali.

Ena said...

Memg betul tu rose, nama haruslah cari nama yg baik.. sbb drp nama lah akan mencerminkan sape pemiliknya..

cute lah weiii dak rafiq tu..

Uda said...

kecik2 pandai berkawan .. nanti besar senang menyesuaikan diri.. tak rasa kekok nak berkawan

Ros said...

Nama tu lah yg akan dipanggil masa kat akhirat nanti...yg akan di sebut2 oleh malaikat Mungkar dan Nangkir ms di soal dlm kubur...yg akan di sebut2 semasa talqin di bacakan...yg akan di sebut oleh Allah semasa kita di hisab di padang mahsyar nanti...wahhhh...takut je bunyinye...

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

chugie,
a'a. org dulu2 main taram je nama..minah, timah, semah..huhu. kita yg dah makin pandaila yg kene letak yg elok2..:-)

siti,
betul..nama juga sebagai doa tuk kita sbb ari2 nak sebut kan..
if makna tak elok..ari2 org duk panggil kat kita benda tak elok..

iena,
betul2 betul..
dia pheewit kat budak jantan iena. tu bahaya tu..agaga

cat,
ye cat. umah dah cat bersih suci murni. pening eh kaler2 n background. loading lmbt skit.
tula..mule2 tgk cam bes je kaler putih. tu join sekaki..wehehhe

ooo..maksud dia berani eh
patutla berani segala benda
sy takde tanye ustad cat..tapi sy tanye abg sy yg ustad tu..eheh...dia kate ok..so go on jela kan..:-)

lily,
dia suka berkawan n suka sapa org2 disekeliling. kdg2 kesian tgk sbb budak lain tu wat derk kat dia..uhuhu

laini,
hehhhe..aku ade gak rasa camtu laini. tapi camnola nak banding cira ko tu..dia jauh lagi comel dari rafiq aku ni..eheheh

rafiq ni aku yg cari..abah dia iyekan je..nama2 yg sebelum tu semua dia tk berkenan sgt..yg ni dia kate ok..go on terus..:-)

lya,
u know what, if sy dpt gegirl, sy nak namakan afrina tau..eheheh..opps pecah tembelang..agagaga

madeha,
hai..sihat..alhamdulillah..thanx..:-)

betul tu, tu semua doa terbaik utk kita..sbb tu kene cari nama elok2..
eeehhehe..betul tu..berbulan2 cari
adela dalam 10 dalam senarai
tup2 nama ni terpilih
yes..sedap adalah bonus..:-)

cikgu yang azmah,
thanx cikgu...:-)

ena,
betul tu ena..sokong 100%..:-)

uda,
harap2 sampai ke besar dia camtu.
taknakla plak kang dah besor jd kera sumbang lak. tamo campur org..
harap2 nama yg sy bagi ni melambangkan keperibadian rafiq.

ros,
ya betul..takut kan dengar. bila masuk2 bab2 alam akhir nanti..uhuhu

belogpizet said...

comei...

hajarus said...

ala... so sweet la rafiq...

bagusnyer maksud nama rafiq sebenarnyerkan.. sape yang pilih name tu rose..???

mamamiera said...

panggilan name mmg penting..
biar kite panggil ank2 dgn maksud nama yg baik hari.. same mcm kite doakan dia hari2.. ;)

Dee said...

betul tu rose..nama biarlah sedap dan ada makna..

amboi rafiq..tgh awek sengih2 ye..

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

pizet,
:-)

hajar,
thanx..:-)
kami sama2 pilih..tapi ibu dia la yg lebey2 sudaa..eheheh

zai,
a'a..betul tu.
tu semua doa..:-)

kak dee,
tu jantam la kak dee..wekekkeke

lylieiqmal said...

nama tue penting gk...tp sy prefer yg simple n mudah disebut...nama ank awk bagus skali..i like......

Intan said...

Betul tu rose, nama anak harus lah diberi dengan nama dan makna yg baik.

Arissa Afrina: Azam kuat, Putih kemerah-merahan.

Kita bernasib baik berbanding ibu dan ayah kita coz org dulu2 kebanyakan nya main letak je nama yg depa suka...such as my name "Narang" :(

xiiinam said...

Ada suami isteri menggabungkan nama mereka untuk mencipta nama anak....demi cinta dan bukti buah kasih abah dan ibu....

Tapi maknanya kena tengok juga...



Bapa Arshad- ambil AR
Ibu Zainab- ambil Nab
Ar+Nab= He..he..he..Arnab bin Arshad.

ibu emy efy eqy said...

nama kadang2 menggambarkan si pemliknya. oleh itu, ushakanlah memberi anak2 yang lahir ke dunia dengan nama yang mempunyai erti yang amat cantik secantik wajahnya.

Anonymous said...

Nice fill someone in on and this mail helped me alot in my college assignement. Thanks you seeking your information.

zino said...

anak yg comel

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

lyli,
tq..;-)

intan,
intan tau tak, if sy dpt gegirl itu ari..nak letak nama afrina tau..eeheh

betul tu intan, org2 dulu main taruk je nama..huhuhu

cklah,
ahahaha..lawak la cikgu ni..
tp betul la tu
ramai org letak cantum2 nama
but, if ok n ada maksud tk de salah..cuma takut takde makna langsung
tu yg payah!

ibu emy,
betul tu..kan nama mencerminkan keperibadian..:-)

zino,
tq..:-)