Tuesday, August 10, 2010

Ramadhan Datang Lagi

Salam,

Alhamdulillah, masih diberi nafas & insyaAllah akan mampu untuk menunaikan tuntutan Islam yang satu ini...Syukurrrr...

1st of all...sepanjang berblog ni if ade terkutuk, terkata, terkeji or ade yg terasa ngan posting2 or komen2 dari aku...aku ingin memohon maaf & sesungguhnya manusia biasa cam aku takkan terlepas dari buat silap..

semoga ramadhan kali ini, membawa seribu kerahmatan dalam hidup kita...aminn...

Ermm..tahun lepas, aku masih berpantang dalam bulan puasa. Dapat puasa pon dalam seminggu je camtu..then raya. Tak sempat langsung nak jejak kaki ke masjid mahupun surau utk berjemaah tarawih..Rugi sungguh rasa hidup ni. Ramadhan dtg sekali dalam setahun. Bulan yg penuh keberkatan.

How about dis year? ermm..maybe aku akan mintak belas kasihan dari pengasuh rafiq utk jaga rafiq sbb aku nak tarawih kat masjid negeri shah alam. Sekali dalam seminggu pun jadilah...if tak dpt seminggu sekali..sekali dua dalam sebulan ni pon dah bersyukur dah if dapat peluang tu...

ok2...masuk je magrib malam ni..jgn lupa ye..niat. Manela tahu kan, lupa lak nak berniat puasa..ngeeeee


Niat Puasa Untuk Sebulan




"Nawaitu Souma Syahriramadhaana Hazihissanati Kullihi Lillahita'ala"

Maksud: "Sahaja aku puasa untuk sebulan pada bulan Ramadhan kerana Allah Taala"

Mengikut mazhab Imam Shafie, niat hendaklah dilakukan pada setiap malam. Para ulama berpendapat kita boleh bertaklid mengikut mazhab Imam Maliki yang mengharuskan niat puasa untuk sebulan Ramadan: Iaitu berniat untuk sebulan Ramadan dengan tujuan jika terlupa niat mana-mana malam di bulan ramadan niat mengikut Imam Maliki itu boleh dipakai. Niat Imam Maliki hendaklah dilakukan pada malam pertama puasa. Namun niat setiap malam hendaklah dilakukan.



Niat Puasa Harian


“Nawaitu Souma godhin ‘an adaa i, fardhi syahri ramadhaana haadzihis sanati lillahi ta’aalaa”

Maksud: "Sahaja aku berpuasa esok hari dalam bulan Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala"


Salam Ramadhan dari kami:

Affandi
Rose
Rafiq


**Sahur nanti en suami yg masakkan..dia dah volunteer nak masakkan utk sebulan melainkan dia kene otstesen..:-)

20 comments:

cik_ah82 said...

selamat berpose kak rose..:)
sama2la kita mengepam di bulan pose..hehe

baincardin said...

Selamat menyambut Ramadhan Al Mubarak :)

chugie said...

alahai.. syoknye suamimu volunteer nak mask sahur.. best2!!

kite pun nk mohon maaf juga ye.. selamat berpuasa ye rose!

LiLy @ MumMyQiStInA said...

BESTNYE AYAH RAFIQ VOLUNTEER NK MASAK.. :)

SAMA GAK ROSE..MOHON MAAF JIKA ADA SALAH SILAP..SELAMAT BERPUASA..!!

LYaFRINA said...

SALAM RAMADHAN ROSE..
SAMA2 KITA HAYATI KEINDAHANNYA..
SEMOGA RAMADHAN KALI INI LBH BAIK DR SEBELUM NI..

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

cik ah,
iyaa..betul2..sama2la kita ye..ehehe

bain,
selamat berpuasa juga..:-)

chugie,
dia volunteer sbb dia mmg suka bersahur..ngee

lily,
heehhe..harap2 dia leh masak utk sebulan..wakkaka
sama2la kita ye lily..:-)

lya,
sama2 juga utk lya..harap2 ramadhan ni condition lya makin ok..aminn

Dee said...

selamat berpuasa ros..untunglah hubby volunteer masak utk sahur..kak dee xleh nk tinggalkan anak kt babysitter..dia nk gi terawikh gak..nak2 dia mmg x penah tinggal terawikh..hehehe..

hajarus said...

selamat berpuasa k.rose... ;d

wahida said...

selamat manyambut ramadhan rose..moga ramadhan kali ni lebih diberkati Allah...

MOMMY NADIA said...

selamat berpuasa!
selamat mengepam...same2 lah kita yer..;)

Ena said...

Wah seronok tu.. orang tolong masakkan.. Cayalah.. ;D

Selamat berpuasa juga buat Rose sekeluarga..

sama la ngan ena, moga dimaafi sekira ada yg mengguris hati tanpa sedar..

umialya said...

bestnya.. ada org masak ntuk sahur... akaaaak?? diri sndiri le nmpknya. huhu

firahadifa said...

selamat berpuasa rose..

♥Leily|Ummi Alya Husna♥ said...

Salam Ramadhan juga dr. kami sekuarga

lydzar said...

selamat berpuasa utk rose dan family

waaaah untungnya hubby volunteer nak masakkan...bertuah badan :)

Aleeya said...

marhaban ya ramadhan...

mama_umar_maryam said...

smbil ngepam ni bc n3 rose.heh2,slmt berpose jugak ..beshnye hasben tlg msk,kontrak sebulan lak tu!

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

all,
thanx n selamat berpuasa..:-)

Ruziawati Bukhari said...

kak t sedang jeles... hubby u masak sepanjg bulan puasa ni? gosh!

u sangat2 bertuah!! XD

selamat menjalani ibadah berpuasa rose

UnGu VioLet said...

Salam Ramadhan Mubarak kak.. Selamat menjalani ibadah puasa dr mar untuk akak sekeluarga.. Moga amal ibadah kita diterima di sisi Ilahi.. Ameen..