Anakku

Hari ni bz banyak la..student lama pon dah makin ramai dtg amek modul. kaunter sentiasa ada student. so taklehla nak ber lalalalala kat PC. modul yg nak disiapkan pon hengg kejap nak buat. tak senang duduk aku dibuatnya tengok geng ofis lain sibuk kat depan dan aku plak duk wat keje ngan senang lenang kat pc. huhuhu...kene tolong menolong kan..



--{@ Buah Hati Hamba @}--


jap lagi kul 1. time rehat. aku nak balik kejap lagi. nak g nyusu kan rafiq. ari ni dpt bekalkan 10 oz sahaja utk dia. susu yg aku pam ari khamis. dibekukan then mlm td dicairkan balik. sepanajang 4 hari cuti, aku bkn duk diam. ari jumaat & sabtu kat perak. ari ahad & senin kat johor. Mmg tak sempat nak pam langsung. tapi if pam pon nnti rafig merengek pulak tak puas nyusu *sigh*

aku sangat2 suka2 tengok muka rafiq time nyusukan dia. dia nampak sangat gumbira. sambil mata menatap n tenung tajam ke dalam mata aku. sambil menggaruk2 kepala *habit dari dulu sampai rambut pon tamo tumbuh kt tempat dia garuk tu*. dan juga sambil senyum2 kambing kat aku..sengih2 cam kerang busuk. huhu.

tiap kali aku nak suakan susu lembu utk dia *masa nak test susu tu ok ke tak* dan2 aku sayu. sedih. down sgt2. tapi aku gagahkan jugela nak beri. takut dia kelaparan kat umah pengasuh. if nak harapkan bubur kosong yg aku bekalkan mmg tak cukupla. lagipun, budak besar ni manela makan banyak sgt. abis2 pon 5 sudu kecik. pastu mulela buat muka berkerut2 n jelir2 lidah utk kuarkan balik mknn tuh. haihhh...

rafiq still alahan teruk pada susu lembu. takleh langsung. ari jumaat tu aku cuba bagi susu Lactogen..dan2 tu muka dia naik merah2. dan beberapa minit lepas tu muntah kuar cam air paip. itu adalah simpton2 menunjukkan budak yg alahan teruk pada susu lembu. malam td aku beli susu snow plak. tataula camne. pengasuh tu mcm nak tak nak je cuba bagi sbb rafiq akan muntah. korang tau la kan, if muntah kene lap2 segala. n bau dia..jgn cakapla kan. if muntah susu badan lain baunya, tak sekuat susu lembu. masham!

ari ni if sempat aku nak g klinik or farmasi. cari pil yg leh banyakkan susu. aku dah amek set produk shaklee (boleh tambah susu katanya) tapi tak de la banyak mana pon susu aku. ish la. mmg tu semua bergantung pada nasib la. ade org tu sesuai ngan produk ni. dan aku plak nampknye tak de kesan sgt. :-(

oh ya. pagi tadi kul 11 aku pam dapat 11 oz..alhamdulillah. aku think positif...

susu aku ade..cukup utk rafiq!..susu aku ade..cukup utk rafiq!

tula ayat selalu duk main dalam kepala aku since 2 3 ari nih..so aku keep bf rafiq tanpa jemu. dia tido pon aku angkat suakan kat mulut dia suh minum. aku harap, dengan bagi susu sekerap mungkin akan dpt rangsang balik susu aku.

Semoga doa aku setiap hari utk susukan rafiq hingga 2 tahun diterima Allah...amin....yarrabal alamin...

ok..daaa...:-)

** aku rasa, faktor terbesar susu merudum sejak last week adalah sbb nak period. ari sabtu dia mai menyerang askar2 jepun tu..uhuhuhu..

Comments

Elly Emmy said…
salam..
baru nak bg komen bb nanggis pulak.. nanti kiter dtg jenguk lagi.. ngek2..apa2 pun caiyok2..
Hope susu Rafiq sentiasa mencukupi...

Sejak Qis Lahir sehingga skrg askar2 jepun tu blum pernah lg menyerang lily...huhu..maybe di sebabkan Qis ni nyusu badan kut.. :)
Ena said…
alahaii cian rafiq.. x puas susu yeh! x per.. mungkin set pil shaklee u amik mase sikit nak hasilkan susu yg banyak.. InsyaAllah kalau niat kite baik.. Tuhan Maha mendengar & mengetahui.. :)
eB ezrin said…
aduh.... mknla sengkuang bebanyak ros... pas tuh niat ...nnih utk rafiq.... insyaallah....

hmmm... kak eb lak dok pikir camner la aku nk stopkan susu nih... hik3
bestkan dpt BF...kalo ada peluang mmg kalo boleh biarla smpai umor rafiq cecah 2 tahun..cam arif dl sekejap je dia BF, pastu dia taknak n susu takde sgt..kalo dpt BF skrg msti best, smbl nyusu smbl dia tenung mata kita eh! huhu..bestnyer..

cepat eh dtg period, biasa ibu2 BF ni lmbt dtgnye ^_^
pizet said…
amiin... pizet tolong aminkan moga2 dapatla rafiq minum susu ibu cukup 2 thn insya allah
rosma said…
bab susu ni xsetle lagi ek....sian kak rose n rafiq..harap Allah bermudahkan urusan kak rose.amin..
acik mimie said…
ha bagus3 .. cuba dan cuba .. insyallah ....supplement yg memang saya amalkan sepanjang BF nih antaranya ... pil ASI, soya milelia, air longan, kurma, horlicks, nesvita air suam at least 2liter sehari .... insyallah ... saya yakin awak boleh ...

satu lahi ros ... ambik la cuti 2-3 hari direct ... sepanjang cuti tu maintain BF rafiq , bila mlm pulak pam bila rasa LDR time rafiq menyusu ... insyallah berjaya.
MeL said…
selagi bole usaha nk boostup susu bdn, teruskanlah..syg sbb rafiq dr newborn da bf. i klu ada chance 2nd baby mmg akan fully bf mcm my sister..
Y u Z z 9071 said…
insyallah rose...

kena sentiasa berfikiran +ve..

mesti susu keluar punya....

kata pakar motivasi laaa ;)
Mek Rose said…
UDA
salam. ehehe..ok2..tq

LILY
tula jd heran. nape ntah awal benor depa menyerang. pdahal fully bf tuh..heran mmg heran. ade org tu..sampai 2 tahun baru peot kan? besnya...hurmm

ENA
ntahla ena. kita amek takdela baru sgt. dah dekat 1 bulan la jugak.
last2 sy stop aje. sbb frust!
but soy protein n alpa lipid sy still amek..

KAK EB
sengkuang cina eh?
nape nak stopkan susu.
u should thanx to god sbb still ade susu..bkn senang tau tuhan nak bagi rezeki semurah itu...
takpe..kak eb leh tanderm nursing nanti..wow..mengkagumkanla..sy salute ibu2 yg leh buat camnih

MAMALIEYNA
bes sgt2. rasa dekat dengan rafiq.
tapi tula, rezeki masing2.
kang ade bb baru..bf la sepuas2nya ye..amek ubat leh rangsang susu di awal kelahiran...insyaAllah..bykla susu tu..:-)

PIZET
thanx pizet..mintak2la kan..:-)

ROSMA
kikikik..kelakar plak tgk komen rosma. hehhe..yela dik. tak setel2 lagi. aduhai..tq..:-)

MIMIE
ooo..bnyk juga ye. pil ASI tu kawan sy makan then anak dia cirit birit. tu tak berani nak cuba. pastu longan pon camtu. rafiq cirit. hehhe..penah buat 2 kali je..ade lagi simpan longan kering tu ngan gula batu. nak amek cuti skarang mmg takleh. nnti2 time2 tenang..lehla buat camtu..bagus juge idea tu kan..
thanx mimie..:-)

MEL
thanx mel. tula. mcm2 supplement dah amek. aduhai. sayur2 pon amek. tapi sikit juge.

caiyok mel. dah leh wat adik utk mika ni..hehehe..

YUZZ
thanx yuzz..
betul tu..if kita fikirkan positive, susu kuar la..:-)
Cik Puan*PIE said…
rose..jgn putus asa k.pam je mane yg ada...tulah rezeki tuk ank kite...kite pun stok xde ni.tp hubby xbg beli susu formula..dia soh pam je..jnji xputus sebotol pun.ape pun rose..think +ve k.insya-allah dpt mnyusukan bby selama boleh...
Dee said…
rose..x try soy-based lg ke? jgnlah bg susu lembu lagi..sian rafiq..abis gatal2..
Mek Rose said…
HAJA
kita pam byk kali. dptla skit2.
hubby kita lak dia kesian kat rafiq. disuruhnye g beli susu lembu. ekekekke..tapi takpela, at least sy dah cuba n dah tahu yg rafiq mmg alahan teruk ngan susu lembu. ya betul. think +ve! thanx haja..:-)

KAK DEE
dah bagi kak..
mula2 dia hisap
tak sampai dua tiga titik kot
pastu dia buat muka pelik
dia tutup kemass mulut dia..
huhuhuhuhu..abis camno tu?
pastu dia buat cam nak muntah
susu soya busuk betul bau dia kak..sy pon nak muntah ngan bau dia. sbb tu rafiq taknak kot..
ita cutevirus said…
lagi banyak baby tu menyusu (kalo betul caranya)... lagi meriah susu tu kuar... jgn risau la... breast kite nu bukannyer cam botol plastik..
CatlinaFly said…
chaiyok2 rose, yakin boleh punye..lagi satu bila bekerja ni, kdg2 mkn tak teratur, kalau bz..maybe tu leh sebabkan susu kurang...think +ve k..

btw..tumpang promo jap eh....pocket photobook for RM89 only!(harga asal RM129)

http://kedaigambarkami.blogspot.com

valid until 4th Feb 2010
UnGu VioLet said…
comenye anak akak nie.. cute macam ibunya juga la kan..
Mek Rose said…
ITA
betul tu..bkn botol plastik. hehe.
alhamdulillah. susu sy dah ada balik. tapi takdela semeriah dulu kan..hehe..

CAT
a'a, betul betul betul.
tapi yg paling jelas tula, si askar jepung..heheh

kita takde gambar lawa2 mcm maam ezad tu la cat. segan la nak buat photobook camtu..:-)

MAR
comel eh..mak dia chumil ke? wekekekek...
mar pon comey...:-)

Popular posts from this blog

Madagascar Escape 2 Africa Premiere Screening

Masalah Regurgitasi / Muak / Muntah

Rinduuu