PhotoScape

Beberapa hari lalu my real life fren n also blogger...mamaaerish n kak yan tanye aku camne aku buat / edit gambar jadi cantik tu kan..ala2 kolaj la..hehhe

aku bukan pandai sgt edit2 gambor nih..even ade basic Adobe Photoshop, tapi aku tak praktik sgt sbb kerja aku tak melibatkan benda grafik sgt...so, dah ade free software ni..mudah saje. pejam mata pon leh buat..ahahahah *melampaunye ko rose!*

aku guna ni aje..software PhotoScape
aku rasa ramai blogger guna ni..terutama the mommies..kan..hehhe

sonang sajork guna ni..
leh download dari internet and yg paling penting it is free! korang suh encik google cari Photoscape tuh..ehehe

sape2 yg belum ade tuh..cepat2..download n semua leh mudahkan keje
takyahla nak guna adobe ke ape kan..tak perlu belajar sampai kene masuk kelas bagai
godek2 skit software tu..sure leh buat..sonang!

okla..kat sini aku tunjukla skit2 cara nak guna even aku rasa semua blogger kat luar sinun leh guna software ni ngan mudahnye...


UNTUK TGK PAPARAN2 DI BAWAH DENGAN JELAS, KLIK KAT GAMBORNYE TU YEP..:-)

1) kat paparan ni....kat icon2 kecil chumil tu..korang amek yg dia tulih PAGE


2) Paparan ini akan dpt dilihat. Korang boleh pilih la design2 yg ada kat tepi belah kanan tu..untuk pilih jenis mana yg korang suke...:-)


3) Pehtu, dah pilih design yg korang berkenan tu..leh la pilih frame dia plak...mcm2 frame ada..
if korang perhatikan, atas menu Frame tu..ada menu Edit kan..ha kat situ korang leh edit sesudah pilih frame yg disukai...:-)


4) kat sini plak, korang leh edit sesuka ati ye..ade mcm2 menu kat situ..korang godek2 la..
ade Object (leh masukkan smiley, Ballon, spek mata, gambar bunga dan byk lg). Pastu korang leh la adjust contrast gambar, nak blom kan die (kabur) , nak resize ke ape ke kan..

5) ok..sesudah edit mak semua semua tu..leh la save..jgn tak save lak..kang penatttt je buek..hehehhe


ok..selamat mencuba

daaa.....:-)

Comments

ciradelish said…
yeay! aku jugak guna software ni
ntuk memudahkan keja mengedit² gambar..
sgt mudah berbanding photoshop
x yah susah² nak buat layer bagai..
cuma software ni x bleh la nak stamp
atau nak buat super impose
setakat nak masukkan dalam blog
aku rekomenkan software ni..
samalah...lily pon guna photoscape nieh..sgt mudahkan..senang jer nk edit berbanding photoshop... :)
Ena said…
wahhh.. basug la rose share ka sini.. ena memg x tahu.. huahuahua.. pas nie leh la cube.. ena tau photoshop ngan piknic jer... tu pun maleh yg amat nak mengedit sbb pc kat opis nie slow bangat.. heh3x..
saya guna ini jugaa...senang keja..hikhik..!
Dee said…
akak pun guna photoscape tp x abis menggodek lagi..
Mek Rose said…
LAINI
ya la..tu jela kelemahan dia. takleh nk supper impose..ehehe

LILY
tau2..sbb org yg selalu guna software ni akan tahu dari cara org len duk tempek gambor kat blog memasing tu guna photoscape..eheheh

ENA
ha..ape lagi ena..download jgn tak download...

kita mmg suke share benda2 camni..:-)

LIEYNA
wehooo...jenuh la muka arif duk tempek kat blog ye..kita tau lieyna guna ni jugak..:-)

KAK DEE
godek2 kak dee..mcm2 ada dalam tu..syok ooo..leh wat anigif lagi..:-)
Elly Emmy said…
salam...
banyak senang.. nanti nak cuba godek2 jugak..
Alya said…
waaa.... tq.. beri ilmu y sgt2 bguna...
acik mimie said…
wahhh ... acik mimie nak try ,,, tak pernah tahu pun ....
rosma said…
tq kak for sharing this info..nant rosma cube..
Mek Rose said…
UDA, ASHA, MIMIE & ROSMA

sama2..sharing benda2 berilmu tak salah

sy ingatkan selama ni semua org tau..tu sy ignore je..so bila dah camni..okla kan..ramai lagi tatau upenye..hehehe..

cubela..bes tau..leh edit2 gambar..tak perlu la nak upload satu satu satu gambar yg ade kan..cukup sekadar buat kolaj:-)

Popular posts from this blog

Madagascar Escape 2 Africa Premiere Screening

Masalah Regurgitasi / Muak / Muntah

Rinduuu