Apa yang aku Pantang?

Amaran: ini adalah posting merapu. If tak nak baca pon takpe. ngeh ngeh.

Aku pantang banyak benda. Tapi ni bukan pantang makan ke ape. *sebab aku rembat semua benda..hahahha...*Tp pantang dengan benda2 yg org2 disekeliling aku buat.

1)Cerita Pasal Keburukan Suami

Berbulu weh if dengar org cite2 pasal keburukan laki2 depa. Aku just senyum. Seingat aku, aku akan cite benda2 baik je pasal laki aku. Benda buruk biar aku sorang je tahu. Dah namanye manusia. Takkan terlepas buat/ada perangai pelik/tak sedap pd kita. tak semua org perfect!

Adela sorang hamba Allah tu, asyik2 cite pasal keburukan laki dia. Haiihh..buruk sgt ke laki ko?? Aku tak kisah kongsi2 benda ni sekiranya dengan akak2 aku. Depa bercerita thats it la kan, stop kat situ. Ni tak, dia ni bercerita mak aihhh...lupe la semua benda dia duk citer adalah LAKI DIA. bak kate org, syurga dibawah telapak kaki suami bila dah kawen nih! Mak dah jatuh no.2. Hurmm..aku rasa nak basuh je dia tu. Tapi sebab dia lagi tua dari aku..aku just cakap camni

"Eermm..sy rasa tak manisla bercerita pasal suami kita selalu kat org lain. Lagipun, itula suami kita. Baik dia, Buruk dia, Wangi Dia, Busuk Dia...tu semua dah kita yang pilih..Terima jela seadanya. dah itu jodoh kita...."

Akak tu...just say..ERK. *sabau jela*


2) Dah selalu wat baik kat dia, sekali kita say NO, terus tarik muka

Aku takdela selalu sangat menolong org. Tapi adela jugak sekali sekala wat amal jariah. Bila dah selalu say YES bila diminta tolong, once kita say NO mak aihh...habis semua jd tak tentu hala. Sampai takmo bertegur sapa. Hey come on la..Ko ade ke tolong aku selalu?? adela kot sekali kot..tu pun ntah ko ikhlas ke idak!

Suami aku selalu pesan kat aku, if buat baik berpada2..betul la kate dia tu..If buat baik semua org nak kat kita, once buat tak baik *padahal tolak pertolongan je pon* terus kita dilihat as enemy! ngok la ko!

suami aku cakap, bila buat baik org akan ingat kita, but sekali wat taik akan dicemuh bila2..betul betul betul..*en suami aku adalah tuan penasihat aku yg terbaik wook*

aku tak tolong tu adela sebab tertentu..haiiihhh..sabar jela mak noks!

3) Cakap besar/mcm dialah terbaik

cakap besar nak mampos. Aku ade ramai kwn camni. Aduhai. Semua2 terbaik la. Anak dia terbaik, anak dia comel, anak dia bijak. uhuhuh..*kecik2 dah tahu ke budak tu cerdik ke idak? kot2 skolah sok takdela bijak sgt* ..
Pada aku semua bb comel. ade ke bb buruk? bb kucing pon comel tau! org lain pon ade bb. tapi takdela menunjuk2 cam ko tu. haihhh...

org lain pon ade anak. tapi tak perlu la menonjolkan anak ko tu sampai camtu sekali...

aku ari ni rasa nak makan org je. tataula nape! haiihhh...
tu yg wat posting merapu n lepas geram je GRRRRRRRrrrr....


okla. tata.

Comments

pizet said…
uih sabar je la jenis dok cite buruk laki ni...dah dulu yang g kawen ngan org tu sape suruh...pelikk
Ena said…
Ena setuju tu rose, maner boleh dok canang sal keburukan suami kat org.. citer yg elok2 jer la kan!.. nanti x bau syurga la jawabnyer..

Memg ader org camtu.. sekali kiter tolak tu pun dengan baik & beralasan.. pun tarik muka seribu.. dah x tegur dah pastu.. x profesional betul kan camtu.

Menunjuk2 pon 1 hal gak.. memg cukup x suke cenggituw.. mintak dijauhkan lah dr sifat camtu kan!..
Cik Puan*PIE said…
mydear rose...kite plg nyampah yg ckp beso mcm dia je yg bagos tu...dh penah gase..konon2 dialah yg the best, smpaikan citer itu ini..pstu ank dia jelah yg pndai, cntik...putih gebu..dr saat blm kawin smpai dh ada ank..xsudah2lah hai citer up je..xpenah citer duka lgsg...xkoser la nyah nk layan
acik mimie said…
eee kes kite samala .... kat sini pon ade yg mcm tuh .... menyampah .... acik mimie malas nak layan ....
weeeiii takutnya mek rose nak makan orang la!! lari sumee....!!

apa yg rose pantang tu betul, kita pun pantang gak pd item2 tu sume..palingg pantang citer bab keburukan suami dia kt kita..haisshhh tak sesuai!!

sabar ye mek rose, moga2 suatu hari org2 tu insap lah ye..!
Lily pon setuju gak..x baik citer hal2 keburukan suami ni ngan org..tu dh mengaibkan..baik buruk tu ttp suami kita..Tp semua yg rose pantang tu..lily pon pantang gak.. terutamanya hal nk menunjuk-nunjuk tue..hmmm...nyampah!!
Ieza said…
wah marah tul tu..
kita ada hak nk merapu camtu..teruskan3..
Ammi Sara said…
Yelah rose, buat nyampah je dgn org camtuh, tp ada gak maknusia2 yg terlebih2 puji laki dia, sume best la laki dia buat. padahal bg kita mcm biase je.tu .meluat dgr..

yg pasal puji anak terlebih tu pun mana elok kan, Allah boleh tarik je bile2 nikmat sementara ni kan..bersyukur jelah apa yg kita da, x perlu berlagak..

Ape2 pun kan, yg penting kita sendiri ikhlas, lantak pi lah mereka2 yg x sedor diri tu..
JajaPLuG said…
biasa la tu rose, manusia ada mcm2 ragam... kalau tak, tak ribut la dunia ni kan... curik tulang la malaikat kiri kita ni ha... kekkekek...

jaja penah kena gak pasal ckp NO je da muncung sedepa... las2 jaja fed up, "lantak ko la kalau da takmo kawan aku.. mcm aku mati jer tak kawan ngn ko...." hamek ko noks ( aku pun da terikut bhs si rose ni...)
pastu dia lak terhegeh2 nak tego kita.... g mampos la.. (tetiba aku emo gak..kekkeke)
Elly Emmy said…
pantang jangan tak pantang.. eee takottt.. larikkk..
Mek Rose said…
PIZET
yess pizet. pelik tapi benar!

ENA
a'a. tak bau syurga. cite elok yg just nice kate org. jgnla plak sampai agung2kan laki sendiri lak kan..wehehheh

kita ni tolak sbb ade sbb. selalu elok je tolong dia. tup2 tak tolong sekali terus cam takmo brcakap ngan kita. kita tegur baru la dia berckp. if sy tak tegur sampai kiamat la kot tak tegur sy!

iyer ena, kita pon ade anak kan. tp tadela manjang puji anak kite. huhuh

HAJAR
hehehhe..tak koser kan!
kdg2 tu pendapat kita bkn nak dipakai. yela, sapela kite nak beri pendapat. kerani cabuk aje. huwa huwa huwa..

MIMIE
nampaknye ramai la org yg senasib ngan sy ni. ade kawn camtuh. tapi tula manusia ni mcm2 ragam kan..nak tak nak kene jugekla bertembung ngan org2 camni!

IENA
ha la, tang kutuk2 laki tu la yg paling kite pantang. sian suami dia. uhuuhuh..malang tul nasib si suami. tak tahu ape bini dia buat kat belakang.
Mek Rose said…
LILY
hihi..nyampah kan. sabar jela ngn org2 cmtuh.
sekali sekala xpela nk brlgk, ini x. mnjang berlgk. cm bgs sgt jer.

IEZA
sy ni jrg le[as geram kt blog. ari ni rsa nk mkn org je rasa. huhuhu

SARA
ooo ade gak eh. tak pernah jumpe lagi. maybe suatu ari nanti kot. hehe

yes, betul2. bila2 masa je tuhan leh tarik semua tuh. psstt..anak dia takdela comel benor pon. ur kids laagi comel. :D

JAJA
hoho. muncung tu rasa nak ikat2 je kan!
sy plak terbalik. sy tegur dia dulu even tahu benda tu sy rasa dia yg salah. tapi sy ni maleh la nak panjg2. tak kemana pong.

UDA
lariiik udaa ..jgan tak larik!
MeL said…
setujuuuu :) bkn kat luar je, kat dunia blog ni ade yg suke bukak penkung didada. menjaja keburukan suami, keluarga mertua semua. i pun pantang baca org yg suka bercerita hal2 cmni. org cmni tak bole dibuat kawan, bahaya! hal sendiri pun suka jaja apalagi hal org lain..

bab perasan dialah yg paling bagus, anak dia paling hansome/cerdik ada gak kat dunia blog ni, jgn taktau. pantang org tersalah sebut/merendahkan anak dia. dah meroyan seantaro blog. ahaha! psycho ;P
Dee said…
sabar2 ros...manusia ni mcm2..yg kita x suka..kita buat derk jelah..tp bagus gak ros tegur minah yg dok citer psl buruk laki dia tu..x baguslah gitukan..buruk2kan suami sendiri..
Mek Rose said…
MEL
sy pon pernah gak baca blog2 camni. kdg2 tu dia takde pon nak bukak pekung sgt, tapi tgk ade org lain berani cite2 pasal suami & mertua eh dia pon cam sebuk nak bercerita...haihhh

yes mel. ramai org camtu..sabar jela kan..huhu

KAK DEE
sy takdela tegur ngan tegas, tp sy ckp slowla..sbb dia kan lagi tua dari sy..huhuhuh

ye kak dee..yg tak ok tu kita wat derk n mintak dijauhkan kita jd camtu gak..

Popular posts from this blog

Madagascar Escape 2 Africa Premiere Screening

Masalah Regurgitasi / Muak / Muntah

Rinduuu