Breastfeeding: Kisah2 Perjalanan menyusukan Aishah bermula..:-)

Assalamualaikum...

hoho..kisah2 perjalanan menyusukan anak ke-2 aku si aishah akan bermula dalam blog ni ..eheheh..mcm si abgnye dulu gak, byk cite2 pasal breastfeeding aku share kat sini...tapi ni nak start dengan kisah yg kureng bess


Thanx to kawan blogger

Sepanjang berpantang n dalam cuti bersalin ni..aku byk berSMS dan bertanya khabar dengan geng2 blogger lain yg mana tarikh bersalin kami lebey kurang je iaitu dalam bulan september yg lepas..

salah sorangnye..Zazaa..dia ade email kat aku pasal masalah penyusuan utk bb keduanya. Niat murni zaza nak fully bf anak ke-2 ni ade banyak halangan sbb ni 1st time dia nak fully bf..then aku bagi no. hp aku utk mudahkan proses berkongsi ilmu & pengalaman....zaza cakap, anak ke-2 dia ni mcm kurang puas if bagi direct feed je then kena bagi ebm kat dalam botol plak utk kasi kenyang. Tup2..aku cam terjaga dari tido yg mana aku tak ajar aishah minum ebm dalam botol! bukan tak pernah ajar, adela bagi 3 kali masa dalam pantang..tu pon masa nak g klinik or kedai tinggal kat mak suh jaga kejap...

so...thanx to kawn blogger aku si zaza sbb sedarkan akak yg dah makin tua n ingatan pon dah tak tajam ni dikk..huhuhu


Kesilapan Terbesar

ok2..padahnye..usia aishah dah nak masuk 3 bulan aku baru ajar dia minum EBM dalam botol!..aishah menangis, mengomel, merengek tamo susu dalam botol! mula2 bagi tu..dengan aku2 sekali menangis sbb tak sampai hati tengok anak meronta2 tolak susu dalam botol...nila kesilapan terbesar  yg aku buat dalam perjalanan menyusukan anak ke-2...besar sunggohla rasa salah aku kali ni..gila tui!


Padah cuti bersalin lama (eh, cuti bersalin plak disalahkan..wekkeke)

Coti bersalin 90 hari mmg syiokkkkk tapi ni la padahnye..kita jadi lalai..takpe2..utk ibu2 yg ngah pegnent n nak fully bf bb korang nnti..jgn iku cam aku naaaaa...korang kene train bb awai2 ngan susu dalam botoi...suppose dalam pantang pon dah kena ajar tau. ingat tuuu!!!


Hampir2 keliru puting

Kesian si Aishah..dia hampir keliru puting. Mula2 aku ajar guna botol, tiap kali nak nyusukan dia direct, dia tolak2, merengek dan buat muka blurr..huih..seram lak rasa. manela tau kan dia takmo tek aku langsung dah!! alhamdulillah, lepas peluk2 n cium2..Aishah ok balik..berhari2 gak camtu tapi skang dah ok dah..tak risau dah..:-)

Masalah tak serasi ngan puting tiruan

Bermacam2 jenis putihg aku cuba. Dari avent, Mam, puting botol biasa & terbaru ialah NUK..thanx to zaza again sbb suggest puting ni...sorang lagi kawan blogger iaitu Ch@ ade suggest botol Tommee Tippee..tapi takde stock yg 5oz punye.so aku cubela dulu beli NUK..n alhamdulillah dia ok banyak ngan puting NUK..

alhamdulillah, Allah dengar keluhan aku.mmg sgt2 risau n stress bila pikir nnti anak kelaparan kat rumah pengasuh sbb taknak minum susu dalam botol. ni pengajaran utk aku n ibu2 yg baru nak fully bf!

apa2 pun..ni baru sikit dugaan yg Allah beri..perjalanan baru bermula..so, kena sabar & relaks...rafiq dulu pon ade bermacam2 dugaan..pas satu2 dugaan but Alhamdulillah dapat susukan dia cukup 2 tahun..syukur..






 gambar2 kat atas ni aku amek masa awal2 bagi aishah EBM dalam botol...aku buh 1 oz setengah jer pon. hoho. pas setengah jam mencuba, aku stop. tak sampai ati tgk muka aishah cam cakap taknak! taknak! huhu
masa ni aku guna avent.





puting NUK yg aku buh kat storage bottle mom's little ones yg 2 oz punyer..pagi tadi abis 1 oz lebih je aishah minom..takpela kan..at least minum gak n dia dah pandai latch bila guna puting ni.. (eh, pelik je rupa puting tu..huhu)


tuan punyer susu yg skang ni dah pandai pusing2..90 darjah jugakla pusingnye tu..ganeh tol.eheheh



*** 19 disember, isnin ni start kerja..wuhuuuuuuuu....malas+takde mood+sedih nak tinggal anak kat pengasuh! sob sob sob



~~happy breastfeeding!~~


Comments

ADEEYA said…
Selamat kembali bekerja hihi :) kiss for baby!
Suliana said…
Siannya aishah.. Slmt bkerja rose :-) jgn susah hati ye tglkan aishah..
Dee said…
sib baik aishah dh ok..selamat bekerja ye ros..x dpt kita nak berYM mcm selalu..opis k dee semua sekat..huhu..
ryyhan said…
kita pun lmbt sikit train bagi anak pakai botol..

end up kakak nursery tu kata susah nk bg susu...esp hari isnin (yelah dh 2 hari pulun direct feeding)

dh umur 5 bulan setengah ni brla kakak nursery tu kata dh pandai hisap susu dr botol....lega sikit, klu tak tiap2 minggu komen sama
huu~ byk nk kena blajar nih, eina lg la takde experience ..hu~

apapun all the best~

oooh dh mau masuk kije< malasnyee...hee~

tulah padah kan cuti lama2, leka n makin sedih plak nk tinggalkan anak2..hu~
ajumohit said…
Mcm tulah kan roz, insya Allah lama2 nnti biasalah aishah dgn puting tu, seronok dgr pengalaman bf ros, nnti dh masuk keje keje mengepam yg sronok tu hihi
Unknown said…
comelnya aisyah...:)
Salina@IbuAqil said…
Sabar ye sis.. Moga dipermudahkan segalanya.. Amin!!!
Nadiah Sidek said…
happy breastfeeding! ^_^
cik_ah82 said…
wah, sok dh nk keje kak...hehe..selamat ye..aishah anta skali ngan abg dia ek?dah makin bam2 dah..;)
aLyNnZ said…
Rose slmt kembali bertugas yerr..ms dlm pantang lagi alynn dah start ajarkan danish nyusu guna botol..tapi dugaan tuhan seminggu lagi nak masuk keje danish kena admit hospital..ms kat hospital tu lar alynn fully bf danish semula..sudahnyer biler nak start keje terkial2 ler danish nolak botol susu..mmg sedih giler..sama melalak dgn bb ms tu..
ch@ said…
selamat kembali berkerja, dan selamat menjadi super duper mummy kak. struggle-struggle.

ganas dak aishah ni, dah pusing-pusing mcm 5 6 bulan gamaknya tu.

Popular posts from this blog

Madagascar Escape 2 Africa Premiere Screening

Masalah Regurgitasi / Muak / Muntah

Rinduuu