Cerita Basi..keh keh keh

Aku dah lupa la nak update pasai cite Raya Haji ari tu..
kira boleh lagi la kan aku nak pos pasal ni..dah lama duk simpan dalam lappy. then mai la cite2 terbaru. terus lupe nak hupdate pasai nih....ngeh ngeh ngeh

ermm...mohler kita nengok..nanti aku cite base on gambor k..

Raya haji ari tu ..aku n cik abe dah setelkan tanggungjawab kami iaitu..buat Akikah utk putera kami..si botak rafiq.
masa ni proses akad jual beli. kami adik bradik kasi sembelih sekor lembu. mak aku pon tak ketinggalan. nak join jugek. :-D
si pengembala lembu tu abang aku la. dia dah jadi pengembala lembu berjaya sekarang. wakakakaak...wah, kaya la mu cik rosid. keh keh keh..kami buat kat umah dia la ni. sebb senang, lembu dah kat sana. tak perlu angkut2 ngan lori bagai..
(abang aku ni, sejak jd pengembala, jd itam legam daa...ari2 g cari rumput utk lembu2 dia..huhu)

Inila lembunya. muda lagi ni. n of koz dah cukup umur la..dia kuat makan kate abang aku. so kejap aje udah gumuk..
gambar ngah sembelih aku tak amek. sbb aku tak sampai ati nak tgk. nnti aku muntah ijo if tgk darah.

sesi melapah n memotong...yg baju kuning suar itam (abg aku yg sulung), baju kuning topi merah (abg ipar a.ka. tukang masak of d day), baju merah abg ipar gak..
eh, mana laki aku? curi tulang ye??
hehehe..tak la..dia kan jd tukang amek gambor. camno nak interprem..:-)

Sebelah petangnya..kami adakah majlis kenduri tahlil n cukur jambul rafiq. *dah 4 bulan lebih baru nak buat majlis, sib baik dia tak meronta2..tido elok je..* heheh

Ok..ini gambar kat kg halaman ku..sejuk je pagi2..tenang je..tpi bila anak2 buah aku yg penuh satu umah tido bergelimpangan tu bangun..huhh..tak aman dah rasanya..ngeh ngeh
Keesokan paginya ni..kami buat bakar2 daging..pergghh ..sodap. daging fresh..dah diperap semalaman. *nampak tak laki aku. ketua sesi bakar2. dah jd cam tukang karut je aku tgk dia duk camtu..kuikui)
dan aku..cam biasa, mem besor atas krusi malas tu..duk tgk depa bakar2..kah kah kah



tengah hari nya..sesi makan lagi..makan sampai muntah ko masa duk kg nih...abis tu, rakyat ramai. cam ikan pirana pon ada!
Korang nampak dak ikan besarrr tu..ikan tu dalam Talam ok..Bukan dulang...TALAM yang besar tu..
abang ipar aku masak.sweet sour. sodap!
ikan tu bapak besor. sampai tak lalu aku nak makan. ahahahha..tapi sodap jugek aku cuba rasa2.. aku mmg tak lalu ngan ikan besor2..paling besar pon ikan siakap kat kedai2 makan tu boleh lagi la...:-D

Ha..petangnya..sesi botakkan si hero ku..dia tido. aku angkat duk kat atas pangku. mule2 dia tido ngan syoknye lagi. last2 dia sedar. tapi sib baik dia tak nangis ko..if tak..haru..
dia just tenyeh2 muka dia ngan tangn. gatal2 kot kene rambut yg dah dipotong.eheheh
akak aku wat balik mesin rambut dia. Anak dia 4 org semua boy. so dia belila mesin ni. sonang. if pegi kedai, satu kepala dah brapa kan kan kan..

Ini masa ari ahad. besday Ika. Anak akak aku..yg tudung purple tu
cube tgk gambar aku ngan rafiq
rafiq teruja tgk kek..dia gelak sakan..hehhehe..

Okla..tujela kot. sekian.....:-)

Comments

hajarus said…
mak ai besonyer ikan tu siap hidang atas talam yer...

baiknyer rafiq elok jer tido masa cukur jambul tu kan...

hepy belated besday ika...
waaahhh meriah sungguh noh raya haji depa..beramai2 di kg halaman, mmg best lah! makan2 pulak beramai2... ^_^

rafiq dh wat akekah ek, arif lom la, Insyaallah next year la kot, taun ni tak balik kg!

sgt cumel la rafig botak! senang la pakai mesin ja..arif dl mak cukur manual jek..seb baik dia diam je cam rafiq tue..ye la umo dia time tu baru 2minggu :p
rosma said…
meriah2,mcm xtvt ado...sedeh tgk lembu..terliur tgk kek..kikiki..salmt hr ry haji.lalalala
CatlinaFly said…
alhamdulillah rafiq dah bercukur n akikah :)
Dee said…
bestnya raya aji ada buat akikah skali..besday lagi..fuh..syiok..
Mek Rose said…
HAJA
a'a, besar betui. takut den. ehehhe
dia tido, tp dah dengor mesin krekk krekkk duk ateh pala, if kita pon mau terjaga kan..tapi mesin tu tak kuat sgt bunyi. akak kita beli agak mahal la sbb nak yg tahan lama kan....bagus tol. ramai2 leh guna.

MAMALIEYNA
meriah sbb semua kami 8 bradik balik. ngan anak buah 23 org..sampai ada yg kena tido kat umah abg..sbb dah tak muek umah tok depa nih..kang tak pasai roboh pulok. kakakakak

takpe..tak yah tergesa2. kang ada masa n rezeki, leh buat akikah arif..sy ni buat tahun ni sbb kebetulan semua adik bradik pakat nak buat kan..nak tak nak kene join la..tatau la lagi bila akan ada camni lagi...:-)

ROSMA
sonok tau..mcm2 ado..:-)

CAT
alhamdulillah...lega skit rasa..:-)

KAK DEE
kat kelantan n terengganu, biasanya camnila raya haji. kumpul adik bradik n sembelih sekor lembu. kongsi2..syiok ohh..

ari jd tu selingan je..hehehhe
sbb dah kebetulan jatuh on dat day..apo laie.. sembelih kek la plak kan..ahahha
yuzz9071 said…
bestnya kampung halaman...

syok tu pagi pagi...

amboi..baby rose...pandang kek cam nak tiup jugak lilin tu...
hehehe
Mek Rose said…
bes sgt2..
tula yuzz, pandang kek mcm nak terkam..heheh

Popular posts from this blog

Madagascar Escape 2 Africa Premiere Screening

Masalah Regurgitasi / Muak / Muntah

Nombor Bertuah