Menyusu Ketika Hamil?


Salam,

Entry ni adalah nak menjawab beberapa rakan blogger yang tanye aku..


Nyusukan rafiq lagi ke? camne production susu? tak bahaya ke baby dalam perot?

jawapannya ialah..YA..aku masih nyusukan rafiq.

mmg tak dinafikan..org2 sekeliling aku ramai yg marah dengan tindakan aku. Mengandung & menyusukan..banyak keburukan dari kebaikan.

timbul juga rasa bimbang dalam ati ni takut jd ape2 kat baby dalam perut ni..yela, org tu cakap camni..org ni cakap camni..mau tak risau..



Apa kata doktor?

last2 aku tanye doktor. ok2..actually doktor pon ade bermcm2 pendapat. ade yg cakap OK..ade yg cakap Better STOP. dalam kes aku..awal2 pregnant, ade spotting (tompokan darah cam awal2 period), so gynea kat SALAM prefer aku stop BF sbb takut terjadi keguguran or apa2 yg tak diingini...then Doc siti kasi aku ubat kuatkan rahim..

ok..doktor kedua yg aku tanye iaitu doc liza kat klinik soraya..doc tu cakap, its ok nak teruskan nyusukan anak..as long as takde pendarahan yang teruk & takde contraction yg kuat..

pastu aku cakapla pasal spotting tu..si doc liza ni plak lain cakapnye.."biasala tu spotting di awal2 pregnant..Penanaman janin di dinding rahim.."

pulak...huhuhuhu.

ok2..Doktor liza ni bkn pakar sakit puan. tapi dia nyatakan BOLEH utk teruskan penyusuan selagi tidak ade contraction/sakit2 kat ari2 yg melampau2...sakit2 skit2 masa menyusu adalah perkara biasa. Tetapi, Kene stop nyusukan anak bila kandungan dah masuk 7 bulan sebab masa tu..tengah hasilkan kolostrum utk anak dalam kandungan. Takut kang abis lak si rafiq sedut kolostrum adik..kui2..

so..aku  buat solat hajat. nak tenangkan hati aku. Nak dptkan kepastian betul ke tindakan aku ni..
last2..aku ikut gerak hati aku. Aku teruskan penyusuan since spotting tu dah hilang langsung selepas amek ubat kuat rahim tu. 


Ada tak rasa sakit2 masa nyusukan anak? 

Memang dari awal2 tahu aku pregnant..sakit betul nips masa nyusukan anak & bila kandungan dah masuk 3 bulan ni..mula rasa tak selesa sbb rafiq makin lasak. suka2 dia nak nyusu camne. tertonggeng. baring ateh aku & mcm2 lagi aksi otomen taro dia..tapikan..dah lama2..sakit nips tu aku rasa cam dah terbiasa lak..kira dah leh tahanla..cuma masa dia nak mula2 isap tu je sakit..dah lama2 ilangla rasa sakit since tengok anak duk gulpp gullpp gullpp sonot telan susu kita kan..:-)


Camne production susu?

Susu memang merudum dum dum2..if dulu ..sekali pam dapat la 4-5 oz sekali pam..tapi skang tak dah..sekali pam dapat 2 oz je..tu pon aku hadkan sesi pam kepada 2 kali....yela, dalam berani pon aku takut jugak takut jd ape2 kat bb dalam perot..heheh..so pam just nak ambil syarat aje..tamo kasi susu kering..sehari dpt 4 oz jela utk buat stok.


oh ya, malam2 tido masa direct feeding, nampak la muka rafiq cam frust susu kurang..tu masa mula2 tahu pregnant ari tu..sejak akhir2 ni, baru terdengar dia duk telan..Gulpp Gullpp Gullpp..mcm dulu2..huhu..susu ade mari semula ke? ntahler..


tapikan, yg buat aku terharu..even tak puas minum, rafiq ok je..tak meragam..Gosok2 belakang dia skit..tidola dia..mcm paham je..ibu susah hati..:-)

Kenapa terus pam? stop ajela..kasi aje rafiq susu tepung/susu segar

Aku dah cuba mcm2 cara nak pujuk rafiq minum susu soya since rafiq ALAHAN TERUK PADA SUSU LEMBU. tapi rafiq tamo la susu soya..bila aku isi susu soya dia tengok je botol tu sambil rasa2 skit then punggg baling ke bawah..bila aku buh susu aku..pandailak dia sengih2 minum..haih..camno tu? dahla Isomil tu mahal giler. Men2 baling2 lak budak ni..ish!


Rafiq minum bnyk mana kat umah pengasuh?

Kat rumah pengasuh sekarang rafiq hanya minum 6 oz susu ibu sehari & sambung minum ngan aku malam hari (direct feeding). Kalu kat umah pengasuh tu susu dah abis..mamact kasi air masak..Rafiq mmg suka air kosong tau..tapi aku tak risau sangat sbb mamact rafiq makan Ok..sangat2 OK..dia enjoy dengan makanan dia..kat rumah pon camtu. Tak penah menolak. Janji kene masakkan makanan berkhasiat..Ada nasi, ikan & sayur-sayuran dalam menu dia sehari-hari. Buah jugak kene ada. Rafiq suka epal..

oh ya, mama pernah cakap. rafiq ok aje if dia tak offer susu..if offer dia nak..if tak offer dia tak kisah..kiranye susu dah jd makanan sampingan je skang ni.



Stok EBM ade lagi ke?

ade..tahanla utk 2 bulan lagi kot tu..huhuhu..so yg aku top up skit2 pam skang ni leh la wat syarat in case rafiq nak susu kan..


Ini ajela yg tinggal..yg leh dijadikan kenangan..wuwuwuuu..




Badan tak penat ke? pregnant, nyusukan anak lagi..kerja lagi..

YES. totally sgt2 penat. Badan lembik. Dengan mabuk tak ilang lagi. Pening memanjang. oh ya, aku amek  2 hari nak siapkan posting ni. aku pening tgk PC!

so, aku consume supplement shaklee. Even takdela nak kata badan jadi cargas ka apa..tapi at least aku rasa OKla skit kan..takdela tido melepek aje...


Masa ngandungkan rafiq pon..aku amek set ni..yg penting sekali Vita-lea (multivitamin)  & Omega guard (utk otak janin)





ok last but not least...honestly, aku bukan seorang yg sgt berani nak amek risiko ni..iaitu mengandung & menyusukan anak..mcm2 duk pikir dalam kepala ni. tapi, sebab aku kira takde choice, anak alahan teruk susu lembu..susu soya lak dia mmg tak nak & malam2 aku umpan air masak pon dia melalak nak tek..huhu..ape lagi pilihan yg aku ade? 

Ape2 pon..berbalik kepada niat aku jela kan..Doa & Tawakal. Semoga Allah permudahkan segalanya..Semoga Allah melindungi anak dalam kandungan aku ni..mintak2 dijauhkan dari perkara2 tak diingini.....Aminn yarabbal alamin..



>>>> lagi 7 hari..perjalanan menyusukan rafiq sepenuhnya nak masuk 20 bulan! Syukur ya Allah!

Comments

Unknown said…
rasanya kena ikut gerak hati siibu jugak bila nk tandem nursing mcm ni. sbb nk jaga anak diluar dan didalam perut kan.

dengar rafiq yg berselera makan rasa lega. mmg dia dh tak bergantung sepenuhnya minum susu saje. dia nak bantu ibu spy tak risau2 sgt la tu..

good boy lah!

take care yer rose..u have done ur very best so far..
mamashikin said…
ooh baru tahu..tp kalo ada spot2 sikit tu, sy pun mcm tu dulu ..doc kat sini pun ckp sb janin baru nk melekat kat rahim..
Nadiah Sidek said…
saya dulu pun fikir mcm2 gak, nak2 dgr kata2 org tua2 kan. org tua2 tak bg nyusukan anak masa tgh mengandung sbb takut keguguran tapi ramai je blogger yg berjaya susukan anak masa mengandung. masa tu la saya jadi ok sikit..takde la nak fikir bkn2 sgt lagipun safiyyah mcm fhm je..dia takde mintak pun kalau saya tak offer :)
Zue AnnaLeeya said…
klu rose rasa tak memudaratkn bdn rose, blh teruskan susukan rafiq tuh... lgpon kesian kt rafiq sbb alahan dgn susu lembu kan??? Insyaallah xde ape2 lah... lgpon rose dah mtk nasihat doktor kan??? smoga niat rose nak terus BF utk rafiq dipermudahkan yer...
edane said…
hmmm memang. pandangan berbeza. kalao org kg katanya bahaya. tp ada yg peliknya? the best ikut nasihat doc kerna itu dah bidang dia.. dan jangan kletepikan hati seorang ibu. mungkin dia boleh ajdi penasihat utama. begitu juga hati sendiri...
Suliana said…
Alhamdulillah.. su pun takut juga sbnr nya even LC kata takpe, boleh kan.. tapi tu la rose, ikut flow je la.. lelama susu tu kering sendiri & dia rasa tak sedap, dia tak mo nenen dah.. chaiyok rose..
pizet said…
selagi mampu teruskan je rose...pizet dulu memang give up pasal susu merudum ngan sakit nipple maka dah stop tpi skang syauqi mencari2 blk tp x bg la since dah 8 bulan ni
Noreen Syafira said…
sangat terharu akk sangat kuat semangat dr lahir shgga rafiq nak masuk 20bln pn skrg masih full bf...
setiap org berfikiran berbeza..
reen doakn smoga bby membesar dengan sempurna aminnnn
Dee said…
harap2 bila rose dah 7 bulan, rafiq dah x bergantung penuh pada susu ibu..sian lak dia..nak alih ke susu lembu, dia lak alergik teruk..insyaallah, Allah SWT akan permudahkan jalan rose..doa2 selalu..
Izan Ishak said…
insyaAllah..moga apa yg rose buat adalah utk kebaikan rafiq jg. ikut gerak hati itu penting~
mommynadia said…
kuatkan semangat yer Rose!
all the best!
Zaidah said…
klu pada zai teruskan menyusu.....pasal yang spot tu zai pernah alami n bila jumpa doktor tu perkara biasa...macam yang doc liza kata proses penempelan janin di rahim...jangan takut...
instinct ibu lagi kuatkan..

caiyok mekk!!!
ana said…
diri kita...kita yg tau bila boleh bila tak utk teruskan...apa2 pun gud luck rose!
azzey said…
bagus gak info nih..:)
Aminn....harap2 yang baik aje..moga tak jejaskan apa2..Insyaallah Allah permudahkan..

berdoa dan tawakal je lah rose kan, no choice..huu~
apapu take care ~
Lynn Abd Latib said…
rose

rasanya selagi xde kontraksi ..kita x rasa skt..insyaallah xde apa2!!!
alinalan said…
Betul dah apa yg rose buat tuh...
Semoga dipermudahkan segala urusan rose...

Tahniah!!! kerana...
1. masih menyusu sambil preggy
2. bakal berjaya menyusukan rafiq for 20 bulan
3. good sharing!
Mek Rose said…
lydzar,
tula, sib baik selera makan dia ok..so risau tu dah kurang skit bila ingat susu makin kurang..
thanx lydzar..:-)

shikin,
iye..tapi kalu ade spotting tu mmg kene mintak nasihat doktor2..kdg2 berbahaya..itu kata doc siti..:-)

nadiah,
tapi nad, at least safiyah dah lama masuk 2 tahun..rafiq tu lom masuk lagi..ehehehe betul tu..org2 tua mmg tak kasi..depa kate kasi anak minum darah & nnti si abang tak cerdik sbb minum susu adik..takpela..masing2 ade pendapat & pandangan. yg elok kita ikut. yg tak betul babai ajela kan..:-)

kak zue,
ye kak..bkn sy saje2 buat camtu. rafiq alahan teruk..if tak leh la siang bagi susu lembu..mlm susu sy..nak tak nak kene pam gak..amin..moga dipermudahkan..:-)

etiey,
mak sy ade gak tanye ok ke? then sy citela camni2 pasal apa LC/PC cakap pasal boleh menyusukan sambil ngandung. tapi dalam tu dia risau gak..yela, ibu mana tak risau kan..
mertua sy lak..dia cam jeling2 je sy nyusukan rafiq..maybe nak cakap tapi malas nak campor..ahahaha

sue,
betul tu su..kang susu dah masin skit dia otomatik tamo la ni..ahahahha

pizet,
ye pizet..mmg sakit sgt2..mcm kene hiris2 ngan pisau..tapi sy tak sanggup nak tgk anak sedih..tu teruskan gak even menahan sakit..
takpe..kang adik dia dah kuar..leh la sambung kasi dia susu balik..sure dia nak..lom masuk 2 tahun lagi kan bila adik dia dah kuar..leh tanderm nursing..gud luck!

reen,
thanx reen..teruskan sokongan anda..:-)

kak dee,
amin....thanx kak..:-)

izan,
ye izan..setakat ni gerak ati ok lag..tataula nanti2 kan..kut2 dah sampai seru n akan slow stopkan rafiq nyusu..

nadia,
thanx nad..caiyok.caiyok!

kak zai,
insyaAllah..dipermudahkan semuanya..aminnn...

akish,
heheh..thanx akish..caiyok!

ana,
ye ana..thanx..:-)

azzey,
sharing is caring..:-)

iena,
thanx byk2 mek na..smoga Allah permudahkan..amin amin aminn..

kak lynn,
akak pernah alami camni gak ye? ok kak..selagi ati ni ok..sy akan teruskan..:-)

alin,
thanx alin...terharu sgt2 dengan semangat yg korang bagi..thanx again!

Popular posts from this blog

Madagascar Escape 2 Africa Premiere Screening

Masalah Regurgitasi / Muak / Muntah

Rinduuu