Monday, May 9, 2011

Rafiq @ 1 tahun 9 bulan..

Assalamualaikum...


lagi seminggu rafiq nak masuk 1 tahun 10 bulan..tapi la ni baru ibu dia nak update pasai 1 tahun 9 bulan..hahaah back dated..acila ye




skang ni makin banyak vocab2 baru kuar dari mulut kecik rafiq..tapi lebih byk yg aku tak paham dari paham la..aahaha.

  • Abeh daaaa.. (habis dah)
  • Osyak..(rosak)
  • Aneee (mana?)
  • Aaa...ni aaaaa... (ha ni haaa..bila jumpe sesuatu barang dia duk cari)
  • Ayaaaa (air)
  • owoh...(Allah)...sambil mulut bunyi cam frust nonggeng if barang dia jatuh/tak dpt dapat amek...
  • namo (takmo)
  • nak ni..sambil selak2 baju..(nen ibu) dulu dia panggil tek ibu mei mei..skang lain dah..eheheh
  • ish (fish)
  • abah dah..dah abah.... (setiap kali abis makan n mintak ibu/abah bawak kuar dari highchair dia..) 
  • aye (ayam)
  • emmm...antik eeee (ermm..cantiknye...siap ade lenggok bunyi yg tak tahan tu..ahaha) suka cakap camtu tiap kali ibu dah siap pakai tudung..:-)
  • ermm...dap eeee ( ermm..sedapnya...) rafiq kan ahli makan..semua sedap tolak batu ngan kayu je kot..ahaha
  • atuh daa..(jatuh dah)
ade banyak lagi vocab dia..cuma aku dah buh kat entry2 perkembangan dia sebelum2 ini...

ermm..satu je lagi yg dia takleh sebut sampai skang..iaitu IBU..wuwuwuwu..tapi if abah tanye mane ibu? sayang ibu...cepat2 dia tnjuk ibu & kiss pp ibu..maksudnya dia tahu aku ni IBU tapi tak tahu nak sebut....

yg dia selalu panggil aku..ialah Nyaa...Nyaaa...tau tak nape dia panggil Nya?? sebab abah dia panggil aku sayang...tiap kali panggil aku..dia sebut..."yang..Yang..." then rafiq cepat2 sahut...'Nyaa..Nyaa..tuu...." sambil tepuk2 aku n tunjuk kat abah nak cakap kat aku yg abah panggil aku tuuuu..aduyaiiii.....gelak sakan kami masa mula2 tahu ape sebenarnye Nya yg rafiq duk sebut sokmo tu...upenye dia ulang balik ape abah dia panggil..

so skang, aku suh suami aku biasakan panggil aku "Ibu"..tapi tula laki aku tu cam susah benorr nak tukor panggilan..takpela pelan2 kayuh..harap2 rafiq dapat panggil IBU before masuk 2 tahun..huhuhuhuhu

yg paling aku terharu sekali..skang ni, if makan cucur ke, mkn kepok lekor ke or ape2 je kat bawah sambil tengok tv, dah abis makan..dia susun pinggan2 tu then bawak ke dapur...uiii kusss semangat..sib baik tak jatuh..buh kat sinki tak sampai sudahnye dia buh kat bawah...ahahah kelakor pon ade..tapi risau jatuh je..haih la mamat..ade sekali tu aku tak sedar...tengok2 dia dah ilang ke dapur..mengucap panjang aku tau!

dia dah selalu tengok kami buat camtu kot..tu cepat belajar ek..ehehhe kami kene beli bekas plastik ni..if tak mmg haru la pecah2 pinggan tu..bkn sayang pinggan, cuma takut anak luka..takpe, start skang if nak makan benda2 ringan camtu, kene guna plastik!





sangat2 suka kepok lekor..ari tu abah otstesen ke terengganu..bawak balik kepok lekor..sonot sgt tgk dia makan..pedas2 pon sibuk jugak nak cicah colek tu...

pinggan kat atas ni la yg aku cite dia bawk ke dapur nak buh sinki tu..kuss semangat! haihh.....ermm..rafiq ni susahla nak suh makan tangan kanan..dia akan tukor ke kiri jugak walau ape yg terjadi.. kes kidal ke ni?




semalam hari ibu..kami 3 beranak ke mana? nnti cite ye

18 comments:

Anah said...

hahaha..comeynya rafiq panggil nya..nya.. tp kn budak2 mmg cpat terpengaruh kn..ada anak sedara kwan, dh besar kot..dia still ikut ayah dia pnggil mak dia ayg.. sian parent nk panggil manja2 sket xleh..hehehe

Fieza79 said...

makin hari dh makin cerdik ye rafiq...bila dgr menyebut satu2 perkataan tu yg bt kita lucu sgt kan...tgu la lps ni skt masa lg mcm2 lg ayat yg kan kuar dr mulut comel dia tuuu..

Ena said...

heheh..

banyak dah perkembangan rafiq tu.. ena plak xcited.. ;D

leh geng ngan ummi ierfan ni tau sbb sangat suka kepok lekor. eh! apa2 kepok lah.. hihh..

dak irfan sampai la ni tak pandai lg cicah gitu.. huhuhu..

bonda dadif aka akish said...

pandai mat rafiq..banyak gak vocab dia kan...dadif cam kureng sket..mane nk banyak..dok puting asikla melekat!

aha..kire aku 1 bleh kerek ngan ko mek...dadif kuh reti panggil aku mama...

ngehngehngeh...

=)

Mama Hanim II said...

sonok tgk anak membesar kan.. mcm2 ilmu baru dia dpt..

lydzar said...

dia dok perati je ape ibu ngn abah buat..ermm rasanya bab makan tgn kanan kiri tu mmg normal utk budak2 baya dia..cuba bagi pen, mesti dia dok tukar2 gak kanan kiri ikut yg dia selesa..

Nadiah Sidek said...

alahai bagusnya anak teruna ni. boleh dibuat menantu ni..hihi..

Hanis Azla said...

semakin bijak rafiq yer.. dah makin petah pulak tu..

kayzie said...

hihi..cute jek..budak tgh membesar ni mmg kuat tiru la..Faris pun sll wat bnd2 yg kita tak pernah ajar..dia tgk kita wat so dia tiru..bhaya gak kan?kena sntiasa tnjuk yg btul n baik2..hehe..rafiq budak bijak..

Zezebel said...

Salam kenal.
Comelnya dia makan keropok lekor. Mana tahu dah besar nanti jadi pengusaha keropok lelokr yang berjaya kan?

~~*Lady Salwa*~~ said...

faris dulu2 camtu gak la... pantang habis makan je sibuk tolong angkat pinggan ke dapur... hehe

tak pa, lama2 nanti pandai la dia panggil ibu tu...

** seronok tengok rafiq semangat makan...

ajumohit said...

alahai abg rafiq comey ni, dh pandai berkata2 rupenya...muke comey and pipi dia tembam pulak tu, nk cubit jek rasanya

mamalieyna said...

waaah 3x...dh makin bijak pandai abang rafiq ni ye..comel jer...^_^

semua aksi n sebutannya pasti sgt2 comel kan...

Alooor tak dpt la dgr abg rafiq sebut ' selamat hari Ibu'..sebab blm pndai sebut IBU..hee!..nnti pndai la tu..^_^

mama_umar_maryam said...

fuyoh,make sos kopok selambe je,heheh,mmg cucu ganu btol ;)

umialya said...

anak2 cepat sgt ikut apa shj yg kita buat dan tuturkan..

Rajin Rafiq nolong ibu ye

wahida said...

anak aku si adik tu pun kidal...jenuh aku suh dia mkn pakai tgn kanan, nan hado...menulis pun pakai tgn kiri gak...huhu...

Sofya said...

bagus la tu... Rajin..

aLyNnZ said...

rafiq dah besar dah semakin tembam..
biler rafiq nak ada adik..? hihi..