Friday, May 6, 2011

Susu Terakhir Buat Si Kecil

Assalamualaikum..

kisah ni aku copy paste dari Facebook...sangat2 touching! subhanallah..besarnya pengorbanan seorang ibu....

>>>>-------


Kisahnya perihal satu keluarga yang mengalami kemalangan ngeri. Kereta yang mereka naiki terbabas, berpusing, melanggar pembahagi jalan lalu terperosok ke dalam longkang. Dalam kejadian ini, kereta itu remuk teruk dan penumpangnya mengalami kecederaan parah. Cermin hadapan habis retak berderai. Tidak ditekankan keadaan pemandunya. Tetapi saya fikir, pemandunya menemui ajal di situ juga.

Mahu diceritakan, penumpang yang duduk di sebelah pemandu mengalami kecederaan yang sangat parah. Wajahnya habis berlumuran darah. Dahinya terkopek sehingga menonjolkan tulang tengkorak. Mungkin juga akibat terhantuk pada papan pemuka kereta ditambah dengan pecahan kaca cermin hadapan. Ajaibnya kuasa Tuhan, bayinya selamat tetapi terpelanting ke kerusi belakang. Bayi kecil yang tidak tahu apa-apa itu meraung dan menangis. Mungkin kerana kesakitan, kesedihan, terkejut dan sebagainya.

Sewaktu anggota bomba itu mengambil dan mahu menyelamatkan si kecil tadi, ibunya terketar-ketar dan menggigil sambil memberi isyarat kepada beliau. Subhanallah, rupa-rupanya si ibu tadi mahukan bayinya bagi disusukan. Diselak bajunya dengan sedaya upaya dan disusukan si kecil itu dengan penuh rasa sayu, pilu dan kasih sayang.

Si kecil senyap di dalam dakapan ibunya. Betapa nyamannya dakapan ibu itu sehingga mampu menenangkan si kecil yang ketakutan. Dengan kuasa dan izin Allah, ibu itu tiba-tiba tercungap-cungap mencari nafas, tanda ajalnya yang semakin hampir. Lalu terkapailah si ibu dalam keadaan yang penuh rasa tanggungjawab dan kasih sayang itu. Ya Allah, betapa pilunya situasi itu sehingga merenggut ketenangan anggota bomba tadi.

Itu lah dia kasih sayang seorang ibu. Walau dalam keadaan bertarung nyawa dan menahan kesakitan, masih tidak melupakan tanggungjawab sebagai seorang ibu...menyusukan anak di saat-saat akhir hidup nya. Subhanallah...



"selamat Hari Ibu..."


15 comments:

.:mUnies:. said...

sedihnye...

maszmadi said...

selamat hari ibu rose.. sob sob

umialya said...

huhuhu.. tak terkata2

aeinio said...

speechless.. selamat hari ibu..:)

mama IeMaNs said...

soooo..touching!!!

lydzar said...

selamat hari ibu..

LiLy @ MumMyQiStInA said...

ada baca gak hari tu..sedih sgt2..kita baca pon rasa sebak..

ROSE..HAPPY MOTHERS DAY..!

Dee said...

sedihkan rose..thx share kat blog..

Elly & Emmy said...

sedihh..

selamat hari ibu utk mek rose

~~*Lady Salwa*~~ said...

sedih giler baca citer nih... huhu

**selalu dok terfikir, camna la sorang baby tu kalau lahir2 tak ada... tak dapat bayangkan...

mumtaz said...

sedihnyer..sob..sob...selamat hari ibu kak ros...

mamalieyna said...

pernah terbaca ni..sedih...~ huu~

selamat hari ibu~ ^_^

deqma129 said...

sedihnya kak...apapon semoga arwah berada dalam golongan ahli2 syurga.amin

NM02 said...

dah baca kisah ni. sedih kan...

eB ezrin said...

tringat arwah sunarti... alfatihah utk arwah & ibu itu aminnnn...

dtg nak wish u happy mother's day :)