20 Jun 2010, Genap 26 Tahun

Salam,

again..posting pasal bapa.but, yg ni buat aku nangis...:-)

Semalam juga 20 Jun 2010, Genap 26 tahun arwah ayah aku pergi. Semoga rohnya ditempatkan di kalangan orang2 beriman..amin...

arwah ayah meninggal selepas beberapa minggu pembedahan di bahagian perut. Selepas pembedahan makin teruk sakitnya.

arwah ayah pergi masa aku kecik lagi. Umur 4 Tahun. Sekarang, if ade org tanye..ingat tak ayah?? aku just leh jawab, aku ingat tapi kabur2...rupa dia aku tak ingat sgt tapi aku rasa cam leh bayang...gambar arwah ayah plak aku dah ilangkan. Dahla ade sekeping tu je. Sampai abang2 aku naik antu..*sori abang2 & kakak2 ku* huhuhu...so, aku takleh nak tempek kat sini kerana kesilapan aku yg agak bodo kurang bijak tu. Leh plak ilangkan gambar tu.

Actually gambar tu tertampal pada buku lesen yang dikeluarkan Majlis Perbandaran Kuala Terengganu untuk menjadi penarik beca. Kami dulu org susah. Arwah ayah kerja mcm2..jd tukang rumah di siang hari, penarik beca di malam hari. Pada musim padi, dia ke bendang ngan mak. Bayangkan pengorbanan arwah ayah. Membesarkan kami 8 beradik. Even aku tak sempat nak bermanja, tapi aku masih ingat kenangan2 terakhir bersama arwah even masa tu aku baru 4 tahun! *tajam juga ye ingatan aku*

yang aku ingat...
  • Arwah selalu suruh aku pijak2 *urut* belakang dia dek kerja berat sehari2. ni before operation.
  • Kalau balik dari kerja, aku org pertama dia kendong *anak bongsu ler katekan*
  • Dia tak sempat duduk lagi, kami dah serbu mintak mcm2 (aiskrim, cekelat) & dia hanya senyum...*yess aku ingat ttg ini*
  • selepas operation, arwah ayah tak dibenarkan makan ayam & benda2 sejuk. Tapi dia senyap2 suh aku g beli aiskrim malaysia & dia janji kasi aku upah aiskrim jugak. aku pon menurut perintah..ngee *bijak sunggoh anak sapa lah nih*
  • Sebelum meninggal arwah ayah muntah darah..banyak lebih kurang satu cerek kecik
  • Masa hari ayah pergi, aku pelik kenapa semua org menangis? aku pergi kepada sorang demi seorang abang2 n kakak2 aku..tanye.."Kenapa nangis??" semua tak jawab. semua nangis. aku je yg tak. yg aku ingat kak imah dah ke bendang meraung sekuat hati
  • sebelum kafankan seluruh tubuh arwah, tukang kafan tu panggil..mana anak bongsu? meh cium dahi ayoh. tapi mak aku tak bagi..baru2 ni aku tanye, bakpe mok dok bagi cium? mak aku jawab.."ntoh, mok dok ingat..ade ke org suh cium dahi ayoh?" adeh..mak aku lupe..maybe dia terlalu sedih masa tuh..

actually ade lagi..tapi tak jelas..kang kalu aku taip cam mereka2 cerita plak..so biarlah aku simpan sorang2..


maybe ade tertanya2..nape si rose ni tak wish pun utk ayah dia or ayah mertua dia kan..ehehhe..

actually...aku dah takde kedua2 insan yang bnyk berjasa untuk kami ni..
suami aku pon dah takde ayah..tapi dia dah besar msa abah dia pergi..dah masuk U pon masa tuh. so banyakla memori yang dia leh simpan..

aku? hampir tiada..tapi alhamdulillah..Allah beri aku ingatan yang kuat..aku masih ingat beberapa perkara..if tidak, mungkin aku tak ada memori langsung pasal arwah ayah...


okla sebelum korang naik juling baca posting aku yg panjang sgt ni...aku nak korang tahu...even aku dah takde ayah..ayah aku sentiasa di hati aku..ayahku adalah insan terbaik. Kerana melalui cerita mak, kakak2, abang2, sedara mara, jiran2...arwah ayah aku sangat baik hati, marah dia bertempat & sgt tegas tentang pelajaran anak2...dia tak dpt jd cikgu sbb mak dia tak bagi pegi sekolah *org2 dulu kan kuno skit*. If dia dapat tamatkan darjah 6, sure aku skang anak cikgu..eheheh.......But, alhamdulillah aku berjaya juga jejak kaki ke menara gading..if dia masih ada..aku akan terus berusaha utk menjadi anak yang terbaik...


sekarang, hanya doa & mengaji jela aku dapat sedekahkan utk dia..biar dia tahu..dia tetap di hatiku..semoga rohnye aman di sana..amin


al-fatihah.


Comments

LYaFRINA said…
ROSE..LYA FAHAM SGT PERASAAN TU.. KITA SAMA2 KEHILANGAN AYAH MASA KECIL.. CUMA BEZANYA..LYA ADA GAMBAR UTK INGT MEMORI BERSAMA AYAH.. RUPANYA D SEBALIK KSEDIHAN LYA..MASIH ADA LAGI Y MERASAI KESEDIHAN TU.. APA2 PON ROSE.. Y PENTING KITA SELALU INGT D HATI N JIWA KITA.. SAMA2 KITA SEDEKAH SURAH SUCI AL-QURAN..SESUNGGUHNYA.. DOA ANAK2 MGIRINGNYA DISANA.

**ROSE...KALINI SEBAK SGT2.. SGT2 SEBAK..SUNGGUH!!
ita cutevirus said…
rose,
al-fatihah utk arwah ayah rose... semoga rohnya dicucuri rahmat..
Fieza79 said…
sedihnya...takpe Rose sekurangnya sempat gak merasa kasih syg sorang bapa...AL FATIHAH..!
Lynn Abd Latib said…
sedihnya...samalah kita kecik2 lagik dah xde ayah..alfatihah!!
AL-Fatihah Utk Arwah ayah Rose..
Moga Rohnyer tenang di sana..
Sedih baca n3 Rose nih..
Moga Rose tabah menghadapinyer..!
Unknown said…
emm..sedih lak saya di buatnye..

alfatihah buat arwah ayah ye..
Mek Rose said…
lya,
tau..sy pernah terbaca lya cite dah takde ayoh sejak kecil..sama2la kita ye..semoga dia tenang di sana..amin..

ita,
thanx ita..

fieza,
sempat tapi kabur2 ingatan tu..:-)

lyn,
oo sama ye..huhu..al fatihah..

lily,
thanx lily..:-)

chugie,
thanx chugie..semoga dia tenang di sana..aminn
wahida said…
al fatihah utk ayah rose..sedih en3 kali ni..sabar ye..sebenarnya nasib kite lebih kurang je..huhuhu...
Anonymous said…
mimi pun faham perasaan itu..sapa dah kehilangan dia akan faham sgt2 perasaan itu..mimi pula ni lah tahun pertama sambut hari bapa tanpa ayah.....ni baru hari bapa tak tahu pula mcm mana nak mengadap raya nanti....kuatkan lah semangat ku ni...

Popular posts from this blog

Madagascar Escape 2 Africa Premiere Screening

Masalah Regurgitasi / Muak / Muntah

Rinduuu